Norlin Posted April 4, 2009 Share Posted April 4, 2009 (edited) Hej. Med tanke på den enorma kunskapsbank detta forum ligger inne med undrar om någon har information om vad som behövs göras med en Firblademotor när den monteras i en bil? Tänker på info som vad man behöver göra med smörjsystemet, t.e.x Hayabusan har jag förstått behöver torrsump och Yamaha R1 klara sig med modifiering av sumpen, "baffling", vad skall till på en fireblade? Även annan "bra att ha info" länkar mm mottages tacksamt. Motorn är av nyare modell, från 2005 och har 172hk. Honda modifierade motorn en hel del till MY-04 enligt Wikipedian "Almost no parts of the CBR954RR were carried over to the CBR1000RR Development The compact 998 cc in-line four was a completely fresh design, with unique bore and stroke dimensions, race-inspired cassette-type six-speed gearbox, all-new ECU-controlled ram-air system, dual-stage fuel injection, and center-up exhaust featuring a new computer-controlled butterfly valve." Providing room for a longer swingarm required massive changes to the engine architecture, another reason the CBR1000RR power plant shares nothing with the 954. Shortening the engine compared to the 954 meant rejecting the conventional in-line layout. Instead, engineers positioned the CBR1000RR's crankshaft, main shaft and countershaft in a triangulated configuration, with the countershaft located below the main shaft, dramatically shortening the engine front to back, and moving the swingarm pivot closer to the crankshaft. This configuration was first successfully introduced by Yamaha with the Yamaha YZF-R1 model in 1998 and inspired superbike design in the following years to date. Fyller på med mera info om motorn allt eftersom... Update! Torrsump finns till CBR1000RR. http://www.novaracing.co.uk/honda-fireblade-1000rr.htm Men är den ett måste? Om så är fallet går motorn från att vara billig till dyr. Sump Baffle verkar endast finnas till MY-2003. Ingen som byggt med nyare motor? Update! Hittade detta på ebay som tyder på att man klarar sig utan torrsump http://cgi.ebay.com/HONDA-FIREBLADE-BILLET...1QQcmdZViewItem Dryga 6000 SEK dock, inte mycket billigare än torsump. Några locost alternativ någon? Update! Mejlade Marc Nordon Racing NMR Frågan Hi I'm interested in building a "seven" using a Honda Fireblade CBR 1000 RR 2005 engine, I got an offer from a friend who crashed his bike. I got two questions that I need feedback on before I purchase that engine. 1. Can you provide a kit suitable for that engine? 2. What type of engine modification is needed? Dry sump or Baffle like for the 919cc Fireblade? Thanx in advance. Martin W. Norlin Svaret. Hi Martin We can supply kits to fit any engine-although we have never fitted a CBR 1000-we tend to fit the Yamaha R1 , as they have more torque , and seem bullet proof. The R1 definitely only needs a baffle-the CBR is heavier and less powerfull than an R1 -it also needs the clutch operating mechanism altering , and it is advisable to have a billet sump_£4-500. My advice is to go for an R1!-we supply engines , and indeed every part needed for the build. Where are you based?-maybe worth a visit[we can show/discuss all the alternatives] , or there is probably an MNR near you Rgds Chris Kan det vara värt att fråga någon annan tillverkare? Vilken då? Tips? Någon där ute med en ide? Lutar mer och mer åt att inte prova att bygga på Honda motorn, alldrig bra att vara bland dom första och behöva skaffa all erfarenhet själv. Edited April 7, 2009 by Norlin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rg500 Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 va händer ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted May 12, 2009 Author Share Posted May 12, 2009 va händer ? Inte mycke... Har hittat lite info om byggen med denna motorn, ex dessa herrar http://www.abperformance.co.uk/default.htm, har hjälp denna herren, http://www.hoverd.org/Tim/?p=144. sedan finns 7 byggen i UK, http://www.locostbuilders.co.uk/member.php...;member=davida# Motorn visade sig vara vara hyfsat hög tack vare en extra uppsättning spridare monterade i luftburken, "The engine is 36 inches tall from the pan to the top of the airbox." Det blir 91.44 cm Så jag avvaktar, jag tror att motorn har potential, men en R1 är "större pang för pengen" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted September 23, 2009 Author Share Posted September 23, 2009 (edited) Eller kan man bygga på något som är avsett för denna motor, ingen ren 7 replika men i den andan. Image Sports Cars Någon som hört/vet något om den firman? E-postade en förfrågan om pris, hemsidan har lite knapphänt info "Price: Bike engine track day car from £15,995. Road version with SVA from £16,995, Body/Chassis kits from £2,995." Hur mycket innehåller Body/Chassis kitet? Vi får se vad svaret blir. Hejs! Martin Svaret Hi Martin, The body/chassis kit contains powder coated tubular spaceframe chassis, coated wishbones and gel coat GRP body panels. All other parts are manufactured by us. We use our own chain drive system using a Quaife ATB differential unit that has been developed from our race cars. Although we use a 998cc Fireblade engine, any of the earlier 'blade units will fit. We hope this information is of help to you. Best regards, Peter Allen. Men jag vet inte om jag blev klokare? Verkar som man får ram & hjulupphängning utan stötdämpare/fjäder och en kaross, bara resten kvar. Frågan är då hur står sig det priset mot "normala" 7 kit? Input önskas. Edited September 30, 2009 by Norlin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triggerhappy Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Hejsan, AB performance är nog helt rätt ställe för att få bra hjälp med alla årgångar av Honda motorer för bil. Sen -04 har ju Hondan sekundärspridare i toppen av luftburken och blir därför "hög" Betr motorval så är det inte lätt. Jag bygger ju en MNR VortX Super med busan och har därför torrsump mm. Funderar du på Hondan kontra R1 så har R1 >04-07 nästan 10 riktiga Hk mer än bladen som först -08 kom med riktigt på effekten. R1 98-01 är förgasar maskiner som lämnade ca 127-132 riktiga bakhjulshästar i hojarna. R1 02-03 är första generationen med sprut, var ca ~5-7hk starkare. R1 04-06 är rejält toppiga i karaktären och gav ca 150-155 hk på hjulet. Gillar att varvas!!! R1 07-08 har variabla insugstrattar å lite annat och vart ca 5HK starkare i topp men fick också lite bredare register. fly by wire har den rackarn också. Jag har haft alla varianter utom 07-08...och haft dem på bänk, dock som hoj inte i en bil! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.