Jump to content

Framvagns Inställning


saab

Recommended Posts

Ska bilen optimeras för gata eller bana?

Eftersom din bil är unik så tror jag man får prova sig fram lite grand. Men generellt brukar man ju vilja ha lite toe-in, kanske 0.5-1 grad och moderat negativ camber samt bara nog med caster för att styrningen ska gå tillbaks av sig själv när vi pratar gata. På bana vill man oftast ha lite toe-out eller helt neutralt beroende på om man får ökande toe-out vid instyrning, mer negativ camber och mer caster.

För mycket caster ger en bil som är lite för orolig på vanlig väg, för mycket neg camber sliter däck ojämnt, likaså toe out så länge man inte kört hårt.

Det finns lite olika åsikter om vad som funkar bäst men detta är vad jag själv gillar. :)

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...