meanstreak68 Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Jag har ritningar Mcsorley 7+4 men saknar ritningar på rören till kardan tunneln. Både för kapnig och fixering/måttsättning. Är det meningen att man skall ta de måtten från "boken" eller har jag bara missat nått? :huh: / Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Du kan ju anpassa kardantunneln efter vilken bakaxel och motor du väljer. Själv har jag flyttat tunneln cirka 50 mm åt höger för att få medbringare och yoke i linje (Volvo 740 bakaxel). Jag har valt samma höjd på tunneln som på yttersidans rör. Min yttersida är rak så höjden är enkel att välja. Det kanske inte är det svaret du ville ha men jag tror du kommer hitta rätt mått tunneldelarna som passar din uppsättning drivlina. Se bara till att ha det tillräckligt rymligt speciellt vid medbringarna. När allt är på plats då är det inte kul att ha en tunnel i centrum på bilen och Volvo 740 bakaxel samt att tunneln är rätt snål. Så har jag tyvärr på första bilen men där har jag inte byggt tunneln själv. Tunneln blev ett bra exempel på vad jag undviker på bil nr 2. Lycka till och hoppas du får en bra kardantunnel på bilen som du blir nöjd med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 (edited) Läste detta och tänkte hysta in lite av mina tankar rörande kardantunneln... nämligen det att kardantunneln är den del som tar i särklass strsta delen av vridkrafterna i sittbrunnssektionen. Efter lite funderande och räknande så kom jag ihop med farsguben fram till att om man gör densamma aningens konisk så blir den betydligt vridstyvare. Vi snackar några hundra procent! Och det torde räcka med ca 10 graders lutning (smalare upptill för stolarna skull) och ommman oroar sig för materialet kan man klä in den med plåt så minskar krafterna i svetspunkterna och styvar upp ytterligare. :) Med konisk menar jag i vertilkalsnittet. I längriktninhgen vill man nig ha den ganska rak bortsett från plats för växellåda och diff etc. Edited January 21, 2009 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.