Jump to content

Bockning Av Plattor Till Framvagn


mjobålsta

Recommended Posts

Vad tror ni om det här..

Tjockleken på plattan är 5mm, den skall bockas 10 grader i den röra markeringen, dom jag har pratat med om att bocka

i maskin är rädda för att deformera hålet och dom små klackarna där rörändarna sitter.

Vad tror ni om att köra ett spår med rondellen ner till halva tjockleken, bocka plattan så att

spåret hamnar på utsidan av bockningen, sedan fylla spåret med en svetssträng. Plattan monteras sedan

i bärarmen med svetsed neråt.

Jag tror väl inte att det påverkar hållfastheten i konstruktionen, vad tror ni ?

Micke

post-2377-1231366793_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om det vore mina plattor,skulle jag slänga dom i bocken och tryck till dom. att dom två ``tapparna´´ böjer sig.. klipp till med stor bonk på ett städ så är dom raka igen.. :rolleyes:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

"visst men det var bockmaskin som jag inte kunde hitta någon som grejar den tjockleken"

Vilken mekanisk verkstad som helst i din närhet borde kunna fixa den bockningen lätt med en kantpress. Däremot är det nog svårt att hitta en kantvik som klarar tjockleken.

Link to comment
Share on other sites

Vid bockning i kantpress så räknar man tjockleken på plåten x8 vilket ger 40 mm dyna (idealet) man kan gå ner en storlek i dyna utan problem vilket skulle ge 32 mm. Om du mäter från din tänkta knäcklinje 16 mm på varje håll och kommer in i hålet så kommer du att få dragningar i hålet. Men vid bara 10 grader så blir det i stort sett ingenting, en smäll och en lusing med släggan så e det bra.Dom flesta verkstäder med kantpress borde klara av det förutsatt att dom har knivar som pallar trycket. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...