Janne L Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Hejsan! Kan man använda en öppen dumpventil till Saab LTT-motor eller krävs en återsirkulerande? Någon som vet och kan? m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Svaret är nog Ja ....... Men specificera frågan lite mera saab har ju inga "öppna" dumpar utan det är ju folk som inte återkopplar dem som gör att de blir öppna. Har mest att göra med om du har luftmasse mätare eller inte = t5 kör med vad du vill t7 vill helst ha tillbaka luften du dumpar då du redan har räknat med den i din insprutning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted January 6, 2009 Author Share Posted January 6, 2009 Jag har T5, och om jag förstår dig rätt så kan man använda både och! m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Ja, du kan använda både öppen eller återcirkulerande avlastningsventil (dumpventil). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 Jag lånar tråden lite, hoppas att det är OK!? Är det någon som har tipps på en bra ventil till vettigt pris? Det ska vara en öppen med 25mm ansl. Jag behöver en ny till hundkojan, har kört med membran ventil i ett par år men vill byta till en "kolv". Jag har beställt denna: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/25MM-BOV-Ad...37212QQtcZphoto Men risken finns ju att det bara är skit, så det hade varit fint med tipps på något beprövat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 Kolla på http://www.streetgear.se - de har en i mina ögon vettig "dump" där man kan ställa hårdheten på den med de medföljande fjädrarna (3 st) för 139:- Sedan finns de ju i Helsingborg så det är ju inte så långt heller. ;) Den är gjord för att köras återcirkulerande men om du vill så kan du ju låta dem pysa ut i luften istället... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 Såg ju fint ut med ställbart :) Vad är det orginal = inte 25 mm eller ? Sonett7 Vet du vad orginalen håller för ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 Jag vet inte om Saab har 25mm orginal, mitt är hemmabyggt å där har jag 25mm. Det jag har har varit lite skeptisk emot ang ventiler med kolv är om det verkligen blir tätt runt kolven (utan o-ringar). Med en membran ventil som jag kört med tills nu är det i princip garanterat tätt så länge membranet är tätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 Jg har nämligen oxå satt dit ett större rör när jag svetsa men använder fortfarande orginal ventilen. Tror som sagt på plast typ orginal versionen men behöver lite större flöde än orginal så denna från SG kanske fungerar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 Original Bosch-ventil är 25 mm och vad den pallar med beror lite på hur den sätts. Om den monteras på "9-3/9-5"-vis där trycket går in mot membranet så håller den hyffsat, men om man monterar den på "9000"-vis där trycket kommer in från sidan så är det ganska lätt att membranet hamnar ur läge och slutar täta om man laddar på lite mer (upp mot 1,35 bar). På min 9000 där jag laddade 1,6 bar som mest bytte jag till en ventil av kolvtyp från Mitsubishi EVO 6 (tror det är samma på de senaste EVO-modellerna) men den kostar nog minst 4 ggr mer än Streetgear's och är 35 mm. SG's tätar med oringar och är uppsmord i loppet så jag tror nog att den skall kunna fungera. Jag kan ta bilder på min om det finns intresse... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 Jonas: Det går att köra dumpventiler av kolvtyp utan att de är o-ringade, inga problem alls med rätt material. Jag har gjort flera stycken utan problem med kolven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Ok, låter som att det finns hopp om att den jag beställt ska fungera. Huset är gjort i aluminium och kolven i mässing, skulle tro att det är för att den inte ska "nypa". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 (edited) Har fått hem dumpventilen nu och den ser riktigt välgjord ut! O-ringar som tätar på "vakuum" sidan. Verkar vara väl värd 350:- (men då tog svärföräldrarna den med sig hem från USA så frakten var gratis) Edited January 17, 2009 by Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.