stigge Posted December 26, 2008 Share Posted December 26, 2008 Nu när julmaten ska smältas och jag inte har någon större garagelust snurrar tankarna kring ett eventuellt motorbyte, från Pinto till Zetec. Dels för att få en modernare och förhoppningsvis lättare motor, dels för att den nuvarande spisen behöver renoveras från grunden och skillnaden i kostnad känns försumbar relativt nyttan. Det kan i och för sig bli billigt att bara byta kolvringar och lager men jag har inte dissekerat motorn ännu. Det kan lika gärna bli borrning, kolvar, slipning av vevaxel och så vidare - och då är det billigare att investera i en modernare motor. Dessutom har jag en lågmilad Zetec 1.8 i min ägo, men huvudspåret är en tvålitersmotor. Nog om detta. Av flera skäl skulle det kännas bättre att dra avgasröret på höger sida. - det sitter i dagsläget på den sidan, och jag undviker gärna jobbet med att ta upp ett nytt hål i sidan till vänster och täcka det gamla på högersidan, i praktiken blir det nog att byta hela plåten med både besvär och kostnader (lackering) som följer med. - jag slipper risken att bränna mig när jag kliver ur bilen. Känns ganska praktiskt att låta det vara som det är i dag. Som jag ser det är den enda nackdelen att det i så fall blir en del pyssel att dra grenröret framåt och runt motorn och ut i befintligt hål. Vet inte om jag underskattar problembilden och det är därför jag ställer frågan. Utrymme finns. Värmen från röret måste avledas men det borde gå att lösa med sköldar av plåt. Tror faktiskt att jag kan rymma en liten ljuddämpare eller en katalysator innan röret passerar genom sidan också. Vad har jag glömt att tänka på? Är det rena idiotin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.