Antas Posted September 17, 2008 Posted September 17, 2008 Hur har ni gjort med upphängning av avgasrör och ljuddämpare? Motorn rör ju sej, vrider och vibrerar. Avgasdelen borde alltså kunna ta upp dessa rörelser. Gummistosar eller annan anordning? Har börjat göra grenrör och fundera över hur gå vidare. Antas i ett regnigt och kallt Luleå dvs inget Locostväder. Quote
Olofson Posted September 17, 2008 Posted September 17, 2008 För närvarande kör jag som de flesta, tror jag; helt stelt system i form av extraktorrör, en bit rakt rör, en ljuddämpare och ett slutrör. Ljuddämparen "ligger" på en gummikudde storleksordning 35 mm. (Fästöra i bandjärn som är nitat i dämparens ytterhölje.) I princip hänger alltså hela systemet i motorn, med ett avlastande stöd längst bak vid dämparen. (Och så är det likadant på andra sidan då, i mitt fall. Som om det inte var jobb nog utan en massa extra cylindrar... :D) Har man en väldigt styvt upphängd motor så bör man nog hänga upp avgassystemet stumt också. På min, där motorn sitter praktiskt taget stumt i ramen (industrikuddar för 550 kg belastning styck - går inte att se eller känna att den rör sig över huvud taget), så vevar slutrören runt lite på vissa varvtal - dvs onödigt flexande i rören. Har man däremot en motor som kan röra på sig så är det nog lämpligt att hänga upp avgassystemet något mjukare än motorn, gissar jag. Det är iaf så det brukar vara på standardbilar, där motorerna hoppar runt i hela motorrummet. ;) En del flexande i rören lär det bli där hur man än gör, om inte motorn sitter stumt - men det verkar inte vara något större problem. Med vettiga legeringar får det flexa ganska bra innan det blir någon betydande utmattning. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.