Libell Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Fick möjlighet att mäta mina krafter mot div roliga fordon i helgen. Bla Hasse Möllers Ford RS 200 EVO (+700hk) :blink: , Toyota Corolla WRC, MG Metro etc etc. Blev en trevlig helg där man hängde med bättre än vad jag trodde, bla 1,48 sec efter Möllers Ford och snabbast 2wd. Det var bitvis spännande med slicks och blötföre :o Quote
Acke Posted July 17, 2008 Posted July 17, 2008 såg riktigt skoj ut dedära.. :D fråga: hur håller en MClåda för att motorbromsa som du gör ?? Den kan ju inte vara konstruerad för att motorbromsa 500 kilo direkt... Quote
Sonett7 Posted July 17, 2008 Posted July 17, 2008 Är det värre att motorbromsa än att accelerera? Quote
Olofson Posted July 17, 2008 Posted July 17, 2008 Inte nödvändigtvis, men alla moment och axiella krafter (om man inte kör raka drev) byter ju riktning, så det hänger på konstruktionen. Quote
Libell Posted July 17, 2008 Author Posted July 17, 2008 hur håller en MClåda för att motorbromsa som du gör ?? Den kan ju inte vara konstruerad för att motorbromsa 500 kilo direkt... Bra fråga. Jag själv är imponerad av dessa maskiner. "Normalt" så åker man inte lika hårt på en bandag eller i trafiken som det blir när man tävlar (och då speciellt en sprint) och då verkar det hålla bra. Men om man åker hårt (misshandlar), så är det väl naturligtvis en tidsfråga innan det blir problem. Men tävlar man med ett fordon får man väl räkna med viss renovering mellan varven. Men som exempel är jag nu inne på tredje sommaren med bilen, Micke med sin R1 och Johan med sin Blade är inne på fjärde sommaren och ingen av oss har haft några problem B) . Medans det i stort sett på varenda bandag alltid är minst en CEC som havererar :P Quote
Micael Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 Det kanske har att göra med att du just räknade upp alla Bec:ar som används. Räkna hur många Cec:ar som körs på samma träffar. Sen kan det ju vara så att era Bec:ar är alla från 2000 eller senare och gått mindre än 1000 mil jämför det med en pinto från mitten av 70-talet. Om man tar samma grepp på en bilmotor, dvs en nyare, kortmilare samt det värsta man kan hitta så får man typ Kimmens Westfiled och den hinner ni inte med :) Med tanke på vad det kostar att stoppa i en Hayabusamotor i en seven så är det väldigt lite "bang for the buck", bara torrsumpen och backväxeln kostar mer än hela min bil (nästan). Sen har jag faktiskt varit med när bec:ar rasar. Vissa häller ut kylvatten över hela banan. :) :) Quote
stigge Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 Värst vad långa (och ömma) tår du fick, Åman :prop: men det kan jag förstå eftersom det är din bil som omnämns :biglaugh2: Quote
Micael Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 Japp, man skall inte klanka ner på en Cec ostraffat :) Framför allt när man jämför 50 000 kr bilar med 500 000 kr. I och med att jag åker en hel del med dessa BEC-personer så vet jag vad som händer. Alla är inte så noga med att skriva om ALLT som händer med deras bilar. Bara det som är bra kommer ut. Ev ras och problem brukar inte nämnas så mycket. Dock kan jag väl säja att Megabusan är förjävla driftsäker. Men ett stort ras kommer, sanna mina ord..... frågan är bara hur många gånger min hinner rasa innan :blink: Quote
Libell Posted July 19, 2008 Author Posted July 19, 2008 bla bla bla bla :P Att ett ras kommer att uppenbara sig kan man nog räkna med när "använder" pryttlarna. Men sanningen är att BEC´arna är driftsäkra. Det ser man även i UK, det är sällan det rasar. Men naturligtvis är inte CEC sämre. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.