Frondelius Posted July 15, 2008 Share Posted July 15, 2008 (edited) Jag har börjat bygga en Seven med 1000cc Gsxr-motor. Jag har läst lite här på forumet om motorcykel-motorer och har en fråga. R1 motorn går ju tydligen bra att bara montera skvalp-plåt i, men är det någon som vet hur det är med gsxr 1000cc -04? Vad är skillnaden mellan motorerna som gör att R1:an bara behöver skvalp-plåt?? Tacksam för all hjälp. Edited July 15, 2008 by Frondelius Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted July 16, 2008 Share Posted July 16, 2008 Tobbe! Vet inte så mycket om MC-motorer men det finns andra här som kan svara. Så du har till slut fått tummen ur... Nybliven (nästan) husägare och bulle i ugnen; klart du måste ha nå´t meningsfullt att göra på all din fritid.... :blink: Välkommen i träsket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frondelius Posted July 18, 2008 Author Share Posted July 18, 2008 Tack! Jag måste komma förbi dig någon dag och få en provåkning, för lite inspiration. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gabbes Posted July 20, 2008 Share Posted July 20, 2008 Om man kollar på Flukes hemsida så har dom en sådan plåt även till GSXR motorn:http://www.fluke-motorsport.co.uk/product_info.php?products_id=1065 Så jag tror nog att det skulle fungera. Tänk på att ev fylla i lite extra olja i motorn också. Jag tycker att du skall dra iväg ett email till Fluke - dom är mycket kunniga och tävlar själva - dom vet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frondelius Posted July 21, 2008 Author Share Posted July 21, 2008 Tack. Jag ska kolla med dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frondelius Posted August 8, 2008 Author Share Posted August 8, 2008 Jag mailade dom och fick svaret att det var nog med plåten om man ville köra normal buskörning. Men om man ska köra hård bankörning så rekomenderade dom torrsump. Hur är det på R1-motorn? Fungerar den med enbart plåt för hårdkörning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted August 9, 2008 Share Posted August 9, 2008 Hur är det på R1-motorn? Fungerar den med enbart plåt för hårdkörning? Micke med sin Westfield har misshandlat sin R1 motor i 4år nu utan ras. Sponton har åkt några år (vet ej hur många) utan ras. Bägge utan torrsump, så R1an verkar klara det med endast plåten :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted August 9, 2008 Share Posted August 9, 2008 Men sen kör ju Micke R1 som en liten flicka. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted August 9, 2008 Share Posted August 9, 2008 ... som en liten flicka. :) och då blir det ju ett väldigt bra vikt/effektförhållande. Nog därför han är så snabb :racesmile: Jag har kört i runda slängar 400 mil på bana nu och det funkar utan några som helst problem med R1 och plåt i sumpen. Loggdatat visar ingen som helst drop i oljetryck. Stabila temperaturer och väldigt god driftsäkerhet är väl facit så här långt. Dom malörer jag haft är avkörda drivaxlar, tappat ljuddämparen, oljepåfyllningspluggen smet all världens väg och en krokig länkarm efter en avåkning. Tror det är allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted August 10, 2008 Share Posted August 10, 2008 avkörda drivaxlar Måste vara i samband med avåkningar, för din moppemotor orkar väl inte dra sönder en drivaxel :P Har du kört sönder många ? Tror jag aldrig har hört att någon som har kört sönder en axel förut :huh: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 10, 2008 Share Posted August 10, 2008 beror ju på konstruktionen... B) och effekten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 10, 2008 Share Posted August 10, 2008 Alla vet väl att en japansk hästkraft är lika med 1,4 vanliga hästkrafter. Dom ligger som vanligt lite före.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 10, 2008 Share Posted August 10, 2008 Alla vet väl att en japansk hästkraft är lika med 1,4 vanliga hästkrafter. jo, det har man märkt ...... :notworthy: Kör du en riskokare specad till 150hkr så går den som en vilken svenssonbil som helst med typ 105 ärliga...... :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 10, 2008 Share Posted August 10, 2008 Nejnej. Tvärt om är det. 150 japanhästar går att jämföra med 210 hk från valfri, europeisk tillverkare. Är det inte så? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rg500 Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 (edited) Kul läsning ! Med alla bec experter, spjutspets teknik frågor o utalande från fart fantomer som hänger här. Edited August 14, 2008 by rg500 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts