Jump to content

Bromsslangar?


vedde

Recommended Posts

Hej

Ni som passerat detta moment kanske kan bistå med lite information till mig som skall beställa slangar hos Hydroscand hade jag tänkt då det verkar som om rabatten ger oss en fin slant.

Mina fram har avståndet max 35cm vid fullt utlag och bump, vilken marginal bör jag räkna med? Hur många extra cm skall man ha? Gärna i % så kan jag räkna fram för bak också.

Jag har satt en hane vid infästningen och en hona/hona på utsidan vilket skulle göra att jag har Hane - hane på slangen men det är väl inget problem?

Tacksam för svar - Jonte?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Beror ju helt på vilka ok du har, eller närmare bestämt, var och hur slangarna sitter. Slangarna får inte komma i kontakt med något man svänger och fjädringen jobbar.

På Fårrrd-oken från Westfield sitter slangen rakt upp ovanför kolven, och i andra änden har jag på min bil lite dum vinkel på slangen p g a platsbrist vid krängningshämmaren ("intern" med rockers och grejor), så det är svårt att få slangen att gå fritt oavsett längd. Jag tänker lösa problemet genom att kröka till en bit rör + fästöra, så att jag får nippeln i lämplig vinkel någonstans under övre styrleden. Därmed blir rörelsen minimal, och det blir lättare att få slangen att "ligga" bra i alla lägen.

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att komma med någon formel för längden på bromsslangen. Det hela hänger på hur infästningarna i både ok och ram ser ut. Enklast är att försöka ta någon gammal bromsslang som är tillräckligt lång och sedan svänga fram å tillbaka för att hitta bästa lösning.

Tänk på att slangkopplingarna finns i olika vinklar som t.ex 45 och 90 med utvändig gänga och även banjokopplingar som finns vinklade.

Link to comment
Share on other sites

Hörru Jonas, har ni något slags vinkeladapter som passar från mina Wilwood-ok till vanlig hederlig metrisk bromsslangsanslutning?

Det är konisk NPT-gänga (1/8-27) i oket, och jag vill gärna ha 90 graders vinkel innan slanganslutningen.

I annat fall, är det okej att använda Biltemas skarvnippel? Den tycks passa i bägge ändar så att säga. Men blir det tätt? Snyggt blir det då inte.

Hmmm... Det borde väl finnas bromsrörsnipplar modell hona. Två såna och en bit bromsrör så är jag i hamn, med slangens anslutning nära vridningscentrum eller vad det kallas.

Link to comment
Share on other sites

Ref inlägg #1 hur man kan mäta bromsslangar.

Koaxialkabel för TV antenn, vit modell den har ungefär samma diameter och ungefär samma vrid och böjmotstånd som bromsslang och får därför ett likartat rörelsemönster. Om antennkablen får ett bra rörelsemönster när man svänger hjulen fram och tillbaka så kommer bromsslangen också få det. Sedan måttar man in antennkabeln och sätter ett litet tuschstreck på kabeln så vet man längden också.

Vanliga snören och tvättlinor mm har inte samma rörelsemönster som bromsslang därför tycker jag att dessa inte fungerar som "mall".

Link to comment
Share on other sites

Kolla gärna på NBM:s sida.

Men åk bara dit om du är inne på S&M, i allfall verbalt.

Skulle du klara dig från hanses lekar så får du en dos av passivrökning som kan döda en elefant.

Nä, åk till hydroscand i stället. Där får man bra service och priserna är samma som NBM, men vår rabatt.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska testa en locostlösning med biltemagrejor. Blir inte så snyggt men troligen funktionsdugligt. Lite svartfärg på de blanka delarna kommer att göra det hela mindre synligt.

Och NBM har jag besökt en gång i fjol. Förutom en hysterisk prisbild var det ganska okej, förutom röken då.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så har man blivit med stålomspunna plastöverdragna bromsslangar från Hydroscand.

900 :- ,efter rabatten på 50%, för fyra slangar 60cmx2 samt 40cm x2 tycker jag var helt överkomligt, nu vet man att man har bra grejjor!

Tack Jonte för den fina rabatten och i Sollentuna är grabbarna trevliga och hjälpsamma.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...