mjobålsta Posted April 4, 2008 Share Posted April 4, 2008 Hej Jag har köpt svampar med Centrerade hål till Sierra spindlar, men nu ser jag att enligt min byggbok (gibbs) skall det vara med icke centrerade hål för att motverka sierrans (antidive) Hmm. :banghead: Svamparna skulle då monteras med hålet framåt i spindeln, vilket då gör att spindeln vinklas något bakåt. Vad händer om jag nu använder dom som jag nu har köpt ???, hur kommer då bilen att uppträda ?? :blink: Nån som har gått på den här minan förr ???? Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted April 4, 2008 Share Posted April 4, 2008 Om jag fattat rätt så tappar du en del av "försprånget" som castor-vinkeln skapar. Det beror på att navcentrum är förskjutet i förhållande till axeln-linjen genom lederna. Med en excentrisk svamp kan du minska förskjutningen. Mer castor kan alltså hjälpa men jag är inte säker på att det är så enkelt, det brukar inte vara det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted April 4, 2008 Share Posted April 4, 2008 Bla, Gts använder och säljer fortfarande svampar med centrerade hål, Mk har numer med icke centrerade hål. När vi byggde vår 1:a mk monterade jag dessa med icke centrerade hål fel. dvs hålet bakåt i spindeln. Sedan ändrade vi och inte märkte någon skillnad alls.. fast vi fick en överdriven förskjutning åt fel håll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 8, 2008 Share Posted April 8, 2008 Hej Jag kör med centrerade hål från Borgs garage. Jag har ingen avsikt att byta. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjobålsta Posted April 10, 2008 Author Share Posted April 10, 2008 Kanon då lullar jag vidare med mitt bygge som om det regnar. Det vi har har vi tills vi har nåt annat, gammalt bra ordspråk :wacko: /micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts