LUPUS Posted March 25, 2004 Share Posted March 25, 2004 Fortsätter lite på min push rod länk här. Har nu lyckats bestämma var vippan skall sitta och ungefär hur den skall se ut. Men nu till den svåra frågan vilket utseende på motion ratio kurvan eftersträvar man ??? Som exempel så har en vanlig locost med stötdämparna utanför ungefär ( i mitt fall med långa bärarmar och små vinklar) 0.85 i fast utväxling x sin (48) grader i utgångs läget som sedan minskar med infjädring. Och som jag har förstått så är det ingen fördel att ha en avtagande motion ratio då detta ger mjukare fjäder kraft ju mer infjädring man har Med vippa kan man få i stort sett vad man vill. Men vad vill man ha ?? Har tänkt starta på 1 och sedan ha svagt stigande upp till 1.1 vid full infjädring . Kan de va något ?? eller vill man ha mer eller en konstant kurva Har sökt på nätet och inte hitta något vettigt...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted March 25, 2004 Share Posted March 25, 2004 Förstår inte riktigt hur du menar... Jag var inne på det där med länkad fjädring då mina dämpare är stenhårda och har kort fjädrande längd (30mm). Jag bestämde hur mycket jag ville att bilen skulle kunna fjädra ner och sen gjorde jag en vinkel som fixade det... Tänk bara på att du ska anbringa kraften i rät vinkel i förhållande till utväxlingsarmen när den är nerfjädrad 1/3 av max (lät komplext). Samma på dämparsidan... Förklarar gärna mer ingående om du vill? PS Många motocyklar har denna lösning så det är bra med ett studiebesök på en MC-skrot och kanske handla lite (ofta billigare än att få det tillverkat). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 25, 2004 Author Share Posted March 25, 2004 Förstår inte riktigt hur du menar...Jag var inne på det där med länkad fjädring då mina dämpare är stenhårda och har kort fjädrande längd (30mm). Jag bestämde hur mycket jag ville att bilen skulle kunna fjädra ner och sen gjorde jag en vinkel som fixade det... Tänk bara på att du ska anbringa kraften i rät vinkel i förhållande till utväxlingsarmen när den är nerfjädrad 1/3 av max (lät komplext). Samma på dämparsidan... Förklarar gärna mer ingående om du vill? PS Många motocyklar har denna lösning så det är bra med ett studiebesök på en MC-skrot och kanske handla lite (ofta billigare än att få det tillverkat). Frågan var nog lite mera allmänt ställt . Om vi lämnar den verkliga konstruktionen och får drömma i hop vår egen utväxlings kurva för dämparen, hur vill vi då ha den ! Under infjädring ?? # avtagande ( degressiv , orginal ) # konstant # ökande ( progressiv) i min värld borde detta vara bäst och även en grund utväxling (som i viss mån bestäms av vilken dämpare man har, hög utväxling i ditt fall antar jag) 1:2 i min värd (igen) ökande utväxling borde ge längre slag på dämparen och därmed ett lättare jobb för dämparen ??? (rätta mig gärna) 1:3 2:1 ?? bra info tipsa Gripenland om här. http://www.rx7.se/v%e4gh%e5llning2.html Hoppas detta förklaar lite vad jag är ute efter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted March 25, 2004 Share Posted March 25, 2004 Iom att jag köpte dämpare som redan var ampassade för min bil gjorde jag följande: Jag räknade ut hur mycket dämparen kläms ihop som funktion av hur mycket bärarmen lyfts när den sitter på orginalposition från fabrik. Sen ställde jag upp ekvationerna i Excel och ritade en graf. Dvs. Om jag höjer bärarmen 1mm så blir längden på stötdämparen 329mm. Om jag höjer bärarmen 2mm så blir längden på stötdämparen 329,3mm osv. Sen la jag in samma uträkning fast för pushrod fjädringen i Excel. Plottade i samma graf som tidigare uträkning. Jag ville få pushrod kurvan att likna orginalkurvan så att både mina fjädrar och dämpare fungerar. Det krävdes några veckor för att få till alla parametrar så att det stämde. Utväxling, vinklar och faan och hans moster! Original är kurvan något avtagande. Dock mycket lite. Jag byggde mitt system så att jag har en svagt ökande "överföring" (motion ratio) men med möjligheten att justera dämparens infästning i några steg så att kurvan går mot orginalutseende. Rörigt? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 25, 2004 Author Share Posted March 25, 2004 Iom att jag köpte dämpare som redan var ampassade för min bil gjorde jag följande:Jag räknade ut hur mycket dämparen kläms ihop som funktion av hur mycket bärarmen lyfts när den sitter på orginalposition från fabrik. Sen ställde jag upp ekvationerna i Excel och ritade en graf. Dvs. Om jag höjer bärarmen 1mm så blir längden på stötdämparen 329mm. Om jag höjer bärarmen 2mm så blir längden på stötdämparen 329,3mm osv. Sen la jag in samma uträkning fast för pushrod fjädringen i Excel. Plottade i samma graf som tidigare uträkning. Jag ville få pushrod kurvan att likna orginalkurvan så att både mina fjädrar och dämpare fungerar. Det krävdes några veckor för att få till alla parametrar så att det stämde. Utväxling, vinklar och faan och hans moster! Original är kurvan något avtagande. Dock mycket lite. Jag byggde mitt system så att jag har en svagt ökande "överföring" (motion ratio) men med möjligheten att justera dämparens infästning i några steg så att kurvan går mot orginalutseende. Rörigt? :blink: ##Original är kurvan något avtagande. Bara något ? då har de gjort ett bra jobb från början :thumbup: vad har du för grund utväxling och hur mycket stiger den på ett ungefär Och så rörigt är det inte :prop: jag har ju faktiskt en fördel mot dig då jag skall beställa dämpare , kan ju fortfarande ändra slag och fjäder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted March 25, 2004 Share Posted March 25, 2004 ##Original är kurvan något avtagande. Bara något ? då har de gjort ett bra jobb från början :thumbup: vad har du för grund utväxling och hur mycket stiger den på ett ungefär Och så rörigt är det inte :prop: jag har ju faktiskt en fördel mot dig då jag skall beställa dämpare , kan ju fortfarande ändra slag och fjäder Jag har inte ränat utväxlingen från hjulet utan från stötdämparens infästning på bärarmen. Därför kan jag inte ge ett bra svar på utväxlingen utan att räkna om... Mellan tummen och pekfingret skulle jag gissa att utväxlingen stiger ett par procent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted March 25, 2004 Share Posted March 25, 2004 Intressant fråga. Jag köper resonemanget om att det borde vara bättre med progressivt hårdare fjädring än tvärt om... Det finns ju progressiva fjädrar också, som en jämförelse undrar jag hur progressiva brukar vara? Motsvarar de typ 1 -> 1,2 eller 1 -> 2 (relativ hårdhet utsträckt -> bottnad). Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 26, 2004 Author Share Posted March 26, 2004 Intressant fråga. Jag köper resonemanget om att det borde vara bättre med progressivt hårdare fjädring än tvärt om... Det finns ju progressiva fjädrar också, som en jämförelse undrar jag hur progressiva brukar vara? Motsvarar de typ 1 -> 1,2 eller 1 -> 2 (relativ hårdhet utsträckt -> bottnad). Någon som vet? Tänket dela med mig lite fick svar från en kompis jag inte hade tänkt på innan jag posta här :blink: han jobbar på ett ställe som börjar på "Pilsner" .......... :) ( någon som jan gissa dagens ordlek) Hans råd var enlig nedan lite löstklippt ## En varierande utväxling är i teorin mycket lockande lösning men har ställt till problem för många oerhört duktiga tillverkare. ## vilket jag läser som man måste verkligen veta vad man gör = jag är nog inte kvalificerad :( att ha mycket ökande kurva Mitt förslag var starta på 1 gå sedan linjärt mot 1.1-1.2 vid full infjädring. svar ## 1:1 är alldeles utmärkt att ha vid 1g position Det viktiga är att det inte avtar, men en svag ökning av utväxlingen kan du använda. Så nu har jag en kurva att gå mot .8- 1 vid stillastående sedan ökande med ca 10 % BARA ut ock meka :wohow: :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 5, 2004 Share Posted April 5, 2004 Tänket dela med mig lite fick svar från en kompis jag inte hade tänkt på innan jag posta här :blink: han jobbar på ett ställe som börjar på "Pilsner" .......... :) ( någon som jan gissa dagens ordlek) ööh ööh... ÖHLins? ;) Låter förnuftigt. Något som är lockande är ju också att bygga så man kan byta "hål" och på så sätt få hårdare eller mjukare fjädrar utan att ha flera olika fjädrar att byta med. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 6, 2004 Author Share Posted April 6, 2004 Tänket dela med mig lite fick svar från en kompis jag inte hade tänkt på innan jag posta här :blink: han jobbar på ett ställe som börjar på "Pilsner" .......... :) ( någon som jan gissa dagens ordlek) ööh ööh... ÖHLins? ;) Låter förnuftigt. Något som är lockande är ju också att bygga så man kan byta "hål" och på så sätt få hårdare eller mjukare fjädrar utan att ha flera olika fjädrar att byta med. :) Grattis du har gissat rätt du har vunnit en kromad vänster gängad tum skruv :D Kolla på Gripenlands bygg bilder , jag har en liknande infästning där jag kan än så länge i "datorn" kan justera från lätt avtagande till 20 % stigande . Grund läget i mitten hos mig ger svagt stigande från 0.8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.