Superswift Posted March 24, 2004 Posted March 24, 2004 Min väger runt 400 kg (med bilmotor) & då har jag fortfarande TUNGA ekerfälgar... Björn, Vad är det för bil du har? om det är den på din Avatarbild så tyder skärmarna och nosen på att det är en helaluminium 60-talare, stämmer det? Kan du på rak arm säga hur vikten kan bli så låg typ: inga stolar, lätt ram, ingen störtbåge etc? Quote
svante Posted March 24, 2004 Posted March 24, 2004 Minns inte vilken årsmodell det är på den, tror det var före 60 Dock med fel störtbåge... Den som sitter där nu är mer familyfriendly ;) Björns bil Björn berättar nog mer än gärna mer om den... Quote
Acke Posted March 24, 2004 Posted March 24, 2004 ja tror att mycket av vikten är insparad på ramen på dom sjuor som väger såpass lite... min väger 655 kilo med 5-10 liter bensin i och då är allting väldigt lätt.. inget reservhjul eller varningstriangel eller liknande ingen ruta stolar gjorda i klädd playwood inget värmepaket m.m m.m kollar ni på min hemsida så ser ni på bilderna hur "outrustad" den är... det sitter iof en B20 i och gjutjärn väger som vi alla vet.... dock pratade jag med en kille som jobbat mycket med sjuor och enligt han så är många av "orginalramarna" dels från 60-70 talet och även vissa från idag (dom som är lågviktare på 4-500 kilo) väldigt klena i ramen... om detta stämmer kan jag inte lova då det är hörsägen.. ;) dock så ser jag det mer eller mindre tekniskt omöjligt att banta ner min 200 kilo för att komma till 450 kilo, så det bör till stor del hänga på ramen... Quote
svante Posted March 24, 2004 Posted March 24, 2004 Motorn är den största viktbesparingen, med min pinto på styvt 200kg jämfört med en mc-motor i aluminium på 85kg inklusive växellåda... så med en alu-motor kan man spara mycket.. Lättaste seven jag hört talas om är om jag inte minns fel 355kg utan förare och tom tank. Ramen var byggd helt i aluminium och med en lättad mc-motor och massa dyra material typ kolfiber och magnesium.. Quote
Rune Næss Posted March 24, 2004 Posted March 24, 2004 En normalt bygd bil til racing og med Mc motor havner på ca 470 kg. Men hvis man fokuserer helt på vekt når man bygger, så ender man på ca 450 kg. Det går å komme seg ned mot 425 kg men det koster veldig mye for de delene som da må til. Quote
Guest real7 Posted March 24, 2004 Posted March 24, 2004 dock pratade jag med en kille som jobbat mycket med sjuor och enligt han så är många av "orginalramarna" dels från 60-70 talet och även vissa från idag (dom som är lågviktare på 4-500 kilo) väldigt klena i ramen... Detta gäller Lotus serie II & serie III. Serie I har betydligt starkare ram & min är dessutom extra förstärkt. Motorn är den största viktbesparingen, med min pinto på styvt 200kg jämfört med en mc-motor i aluminium på 85kg inklusive växellåda... så med en alu-motor kan man spara mycket.. Rör väger inte många kilo men jag kan utan vidare bära runt på min aluminium Coventry-Climaxmotor när den är ihopskruvad med aluminiumväxellådan från BMC. Skulle tro att motor & låda ligger på runt 85 kg i min bil med. BMC-bakaxeln med diffhus i aluminium väger heller inte många kilo... B PS: bilen är från 1959, de kom 1957. /DS Quote
Acke Posted March 24, 2004 Posted March 24, 2004 en stor viktbesparing jag skulle kunna göra är att skrota volvobakaxeln som väger säkert runt 50 kilo.... :( Quote
Marcus a Posted March 24, 2004 Posted March 24, 2004 Motorn är den största viktbesparingen, med min pinto på styvt 200kg jämfört med en mc-motor i aluminium på 85kg inklusive växellåda... så med en alu-motor kan man spara mycket..Lättaste seven jag hört talas om är om jag inte minns fel 355kg utan förare och tom tank. Ramen var byggd helt i aluminium och med en lättad mc-motor och massa dyra material typ kolfiber och magnesium.. Vad får man för motor då? Ska man bygga lätt så funkar nog motorsågs motor bra=) undrar om det går igenom besikningen? Quote
Sonett7 Posted March 25, 2004 Posted March 25, 2004 >>Björn Härlig bil! Tror att jag gått och dräglat runt den på Knutstorp nån gång. :wohow: Själv hoppas jag att min kommer att väga runt 700 kg så jag inte behöver "vikta" den perverst mycket inför registrerings besiktningen... (efter det så kan ju alltid hålsågen komma fram ;) ) Quote
svante Posted March 25, 2004 Posted March 25, 2004 minns inte om det var en hayabusa eller Kawa ZX9R (tror den heter så) Quote
BerraCvh Posted March 29, 2004 Posted March 29, 2004 Igår vägde jag min Locost. Det är enl Rons chassi. Alu golv cvh 1.6 m 4 växl låda. Capri axel Utan nos och huv 528 kg 48 resp 52 %. Det var som jag hoppades. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.