kuggen Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 har följt elwa motors motorbyggen tidigare. använder sig av 2 litersblock med 1,8liters topp o eftermarknadskammar. vad är fördelen med detta kan man inte få upp samma effekt o karaktär på motor med en orginal 2.0 med andra kammar. sen en undran. kan jag få en 2.0liters zetec från mondeo (slutet av 90-tal) att lira med en ford escort 1.8 L av samma årtal. vilka problem stöter jag på förrutom vattenpumpsrotationen. går detta överhuvudtaget. tanken är att använda 1.8l toppen planad och med lite vassare kammar. sen vilka modifieringar behövs för att montera 1.8 liters ZETEC R toppen på 2.0 ZETEC R. kanske bara är nått litet på packningarna(Toppen) sprut och elen kan den användas som original. byta prommar eller finns det firmor som gör dylika intrimningar på bilen (bra priser) bilen skall vara en bruksbil. finns det även nån som har effektsiffror på kombinationen ovan. H Niklas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 intressant. Jag har både en 2.0 och en 1.8. I höstas så jämförde jag dom lite och vad jag kunde se så var det mindre förbränningsrum på 1.8 än 2.0. Det borde ju göra att det blir ett högre komp om man sätter 1.8-toppen på ett 2.0 block. Ventilerna har samma storlek. Sen är ju frågan om det blir nåt problem med utforminingen i förbränningsrummet i och med att det är mindre. I sommras körde jag min 1.8 med 2.0 kammarna. Dock vet jag inte hur mycket det hjälpte, men enligt många så är det samma spec på 2.0 kammarna som 1.8 130 PS kammarna (XR3). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.