Jump to content

Loggning Av Temperaturer Och Tryck


_coffe_

Recommended Posts

Jag skulle vilja ha ett litet "övervakningssystem" i bilen där man loggar insug-, avgas-, vatten- och oljetemperaturer samt oljetryck och kanske avgastryck i realtid... Detta skulle jag vilja ha lite snyggt visat på en, kanske, 7" display på instrumentbrädan... För att visa detta så måste jag ha en liten dator, samt ett litet system som tar in alla signaler, tolkar dom och skickar dom vidare till datorn, ett program på datorn som tolkar signalerna och visar dom i displayen...

Jag kan själv lite elektronik men verkligen inte tillräckligt för att få denna lilla dröm att gå i uppfyllelse.. Finns det någon här som skulle kunna hjälpa mig att pussla ihop ett sånt system??

Eller är det en omöjlig uppgift att hålla detta någorlunda realistiskt, inte så tungt och hyffsat "locost"??

Med hjälp av dessa värden skulle man absolut få mycket större möjlighet när vi kommer till mappningen och för att få större koll på hur motorn mår och hur hårt man kan pressa den...

Jag tycker att det är lite märkligt att man inte har mer övervakning rent generellt på bilmotorer... Jämför med sjöfart eller flyg där varenda liten grej övervakas oerhört noga... En motor är ju en motor och dom beter sig likadant oavsett hur stora eller små dom är, bara för att dom sitter i en bil betyder ju inte det att dom är mindre viktiga... Iof så är det ju tråkigt om ett flygplan trillar ner för att man inte haft tillräcklig koll på motorn, men ändå... Ni fattar ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...