Jump to content

Volvo diffbroms


svinto

Recommended Posts

Jag funderar på att skaffa en diffbroms till min volvo-bakaxel och har lite funderingar.

Tre typer av diffar varkar finnas:

lamelldiff

Finns ju ibland att köpa begagnat, men det känns tveksamt, och dom brukar kosta ungefär 5000 och uppåt.

Finns också att köpa hos t.ex. SAM's från 5513:-. Verkar ju rätt bra.

slungdiff

Slungdiffar som satt i 940 finns ju ibland att köpa ganska billigt men dom verkar ju vara rätt kassa.

diffspärrar för Dana 30

Läste om dessa på Turbobricks och tyckte det verkade intressant.

Hos Reiderracing och här hittade jag en hel drös med olika diffbromsar och spärrar för Dana 30. En hel del av dom har jag hittat priser på, från 200 dollar och uppåt. Här finns också en massa bra info om vad som passar var etc.

Är det nån som vet nån som provat att beställa och installera en diff från USA? Är det ett jobb som man klarar av själv?

Link to comment
Share on other sites

Ett vanligt problem med Volvos egna diff-bromsar är att de små dreven och "korset" som dreven sitter på brukar ge sig. :(

Kan vara bra att veta, eftersom det inte är helt gratis med delar till diffarna..

Så det hade ju inte vart helt fel med en billig eftermarknads diff..

Link to comment
Share on other sites

Hittar du diff för 1500-2000 kr... ja då skall du köpa alla du hittar! :P :P

Fick betala 4000kr för min och jag har letat aktivt överallt i flera månader!!

Dom flesta beg, har väl gått åt till alla Volvo Original Cup bilarna ?!

Link to comment
Share on other sites

Hittar du diff för 1500-2000 kr... ja då skall du köpa alla du hittar!  :P  :P

Fick betala 4000kr för min och jag har letat aktivt överallt i flera månader!!

Dom flesta beg, har väl gått åt till alla Volvo Original Cup bilarna ?!

Jag kan skriva under på att priset på volvo diffar inte brukar ligga på 1500:- nivån.

Det är inget jag varit med om och ingen annan jag känner heller...

Link to comment
Share on other sites

En kompis köpte sin för nån månad sen för 2500 och en annan volvoåkande kompis har två stycken, den ena gav han 2000 för och den andra bytte han till sig mot nånting som han påstog var värt runt 1500.

Sen såg jag även en annons för ett tag sen nånstans på en bakaxel med lamelldiff för 3000kr.

Men dom kanske bara har haft tur...?

Jag har inte kollat några annonser själv än eftersom det inte är riktigt dags, jag bara antog att dom låg där i krokarna efter att ha hört med kompisar som har köpt diffar.

Om det är volvo orginal eller eftermarknads vet jag inte, om det gör nån skillnad i pris.

Link to comment
Share on other sites

Vart ska man sätta stevtsen för att det ska driva på båda hjulen? går det på alla diffar? Håller det bra? Vad finns det för nakdelar? fördelen är väl huvudsakligen priset.

Marcus

Nackdelen... När man svänger kommer ju innerhjulet få en kortare väg att rulla mot ytterhjulet, om diffen är svetsad kommer båda hjulen att snurra lika fort och det kommer betyda att ett av hjulen kommer att tappa greppet.

Link to comment
Share on other sites

Vart ska man sätta stevtsen för att det ska driva på båda hjulen? går det på alla diffar? Håller det bra? Vad finns det för nakdelar? fördelen är väl huvudsakligen priset.

Marcus

Det är inte att rekomendera!

När jag var i EPA åldern svetsade jag flera bakaxlar... på vintern gick det hyfsat men på sommaren så blev det "hackigt" pga att hjulen vill snurra lika fort, och när man trimmade så gick det åt drivaxlar på löpande band! pga, påfrestningarna.... :mad: ( Ej då så grova som tex, Volvo 1031)

Av egen erfarenhet så åker jag hellre med odiffat än med ESAB diff!

Men skall du svetsa så är det de 4:a dreven i mitten på klumpen som skall svetsas i hop med varandra... Det är också viktigt att man svetsar med "pinne" ( det blir starkare ) och väljer elektroder...

Vet ej i dag vilka elektroder som är lämpliga men det finns säkert någon här på forumet som har den kunskapen! :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är en usel nödlösning med att svetsa diffen men det är en annan sak som redan andra tagit upp i tråden...

Det hör hemma i folkrace garagen att ägna sej åt sådant. :icon_angry:

Ska det ändå göras så ska man helst ta en stöddig svets och

exempelvis ESAB 48.00 elektroder med minst 2,5mm diam. gärna 3,25mm.

se till att inte få svetsloppor i lagren om ni svetsar med klumpen på plats i axelhuset och se till att sätta jordklämman i diffklumpen och inte i axelhuset någonstans.

Annars förstör du lagren i bakaxeln.

Link to comment
Share on other sites

Möjligen skulle det funka att ha två axlar, och stoppa i den svetsade när/om man skall köra på strippen. Sedan får man köra bilen till banan på kärra, för jag kan tänka mig att det inte blir något vidare trevligt att köra svetsat med slicks eller R-däck eller vad man nu sätter på för att få bra grepp. Dessutom blir det nog en ruskig påfrestning på bilen, det vore konstigt annars.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...