Fredrik i Trollhättan Posted October 12, 2007 Share Posted October 12, 2007 Skulle det fungera att förlänga en drivaxel och låta den tjänstgöra som kardan? Nackdelar? Med en CV-knut i varje ände så blir det ju okänsligt för vinkelfel och axiella rörelser... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 12, 2007 Share Posted October 12, 2007 Tror inte damaskerna klarar det högre varvet. Finns nån tråd om det sedan tidigare, eller om det var på rejsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted October 12, 2007 Share Posted October 12, 2007 Då jag ställe samma fråga vid ett tidigare tillfälle så blev svaret underförstått att varvtalet, som är 3-4 ggr högre, blir för stort med självsvängning som resultat. Därav att man använder ett tjockt rör i stället. Däremot skulle det säkert fungera med att använda CV-knutar istället för vanliga knutkors men det blir det nog en prisfråga.....? Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 12, 2007 Author Share Posted October 12, 2007 Jo jag visst diskussionen där jag själv bidrog med teorin om expanderande drivaxeldamasker. Tydligen hade Bugatti haft det problemet på Veyron. Men jag har funderat vidare och använder man drivaxeln som kardan så behöver man inte samma flexibilitet i damasken som i en hjulupphängning.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted October 12, 2007 Share Posted October 12, 2007 i hemmadatorn så har jag ett kardanberäkningsprogram jag testade lite med olika diametrar på röret och ju större diameter desto högre varv klarade det av. Överdriver man lite å andra sidan så borde det ju nästan bli lite svänghjulseffekt också å de vill man väl inte ha ? Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted October 13, 2007 Share Posted October 13, 2007 borde väll gå att hitta en kardan på skroten som har CVknutar ??? Min är ju från en S2000 och den är ju ganska grov.. :) ( http://trampebil.se/budda/2005-09-07-40cm-...an/P9070036.JPG ) bör ju inte vara allt för dyr på skroten... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 13, 2007 Author Share Posted October 13, 2007 Titta där. Ser ju intressant ut. Har du någon bild på hur den såg ut orginal? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted October 14, 2007 Share Posted October 14, 2007 typ en halvmeter längre bara.. :P finns med på flera bilder här.. :) http://www.trampebil.se/budda/2004-04-23-F...ages/image9.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.