Jump to content

Turbo-kammar


pacman

Recommended Posts

Nu blir det knappast så mycket mer seven-åka den här säsongen, så nu börjar planeringen för garage-vintern.... :biglaugh2:

Jag tänker byta underdel i min maskin och därmed öka cc från 1756 till 2000. Och när jag ändå håller på och uppgraderar så funderar jag på om man skall investera i andra kammar. Jag kör ju med turbo, och iofs så har originalkammarna funkat bra. Men för att få det där lilla extra draget på högre varv så kanske man skulle ha lite mer överlapp. Kammarna jag har (Fiat 124 sportcoupe 1800) är symmetriska 15/55, 55/15 (In/Ex) vilket ger duration 250 grader vid 0,8mm spel (enligt GC!)

Tips, idéer och know-how mottages tacksamt!

Link to comment
Share on other sites

Vill du verkligen ha mer överlapp?

Vill du bara ha det så kan du skaffa ett par justerbara kamdrev så är den saken klar.

På en överladdad motor tycker jag du ska sikta på lite mer duration och lyft samt se till att

köpa de där kamdreven ändå så att du kan öka på nockvinkeln istället.

Då kan du se till så du inte får mer överlapp än du redan har.

Jag har själv en körbar lugn maskin trots 300 grader duration men då med

nästan 115 grader nockvinkel för att slippa överlappet.

Har du lågt avgasmottryck kan du däremot tillåta en lite mindre vinkel utan att

förlora körbarhet på lägre varv eller lägre tryck

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...