pacman Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 Nu blir det knappast så mycket mer seven-åka den här säsongen, så nu börjar planeringen för garage-vintern.... :biglaugh2: Jag tänker byta underdel i min maskin och därmed öka cc från 1756 till 2000. Och när jag ändå håller på och uppgraderar så funderar jag på om man skall investera i andra kammar. Jag kör ju med turbo, och iofs så har originalkammarna funkat bra. Men för att få det där lilla extra draget på högre varv så kanske man skulle ha lite mer överlapp. Kammarna jag har (Fiat 124 sportcoupe 1800) är symmetriska 15/55, 55/15 (In/Ex) vilket ger duration 250 grader vid 0,8mm spel (enligt GC!) Tips, idéer och know-how mottages tacksamt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 (edited) Vill du verkligen ha mer överlapp? Vill du bara ha det så kan du skaffa ett par justerbara kamdrev så är den saken klar. På en överladdad motor tycker jag du ska sikta på lite mer duration och lyft samt se till att köpa de där kamdreven ändå så att du kan öka på nockvinkeln istället. Då kan du se till så du inte får mer överlapp än du redan har. Jag har själv en körbar lugn maskin trots 300 grader duration men då med nästan 115 grader nockvinkel för att slippa överlappet. Har du lågt avgasmottryck kan du däremot tillåta en lite mindre vinkel utan att förlora körbarhet på lägre varv eller lägre tryck Edited October 3, 2007 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.