Superswift Posted March 8, 2004 Posted March 8, 2004 Det här med Super är lite förbryllande, vi håller förvisso på med Locost men en liten historisk djupdykning till förfadern skadar inte. Söker man på nätet så hittar man en massa Super Seven, men mig veterligen så har det bara gjorts tre modeller med den beteckningen och den senaste (sista) gjordes av Lotus 1962 med en 1500 Cortinamotor. Catherham har ingen bil som heter Super Seven vad jag vet, men har ändå en dekal på sina tävlingsbilar där det står Super 7. Varför då? Alla förutom tre av de ca 50 Lotus/Caterhammodellerna saknar alltså Super i modellbeteckningen, Första hette Lotus 7F Serie 1, inget Super ens då. Nå? har ni en sjua eller en supersjua? Är det nåt jag missat? :unsure: Quote
Baalzamon Posted March 8, 2004 Posted March 8, 2004 Jag bygger varken en seven eller en super seven, jag bygger en locost :) Oavsett hur mycket jag försöker, så kommer det aldrig att bli en lotus av det. Quote
Superswift Posted March 8, 2004 Author Posted March 8, 2004 Rätt svar, men på en annan fråga. :D Min bil är registrerad som Clover så där finns inget Seven/Super Seven eller Locost överhuvudtaget....Men fort går den ändå. Quote
Guest real7 Posted March 9, 2004 Posted March 9, 2004 OK, såhär hänger det ihop: Super seven är en ordlek som betyder "souped up seven" dvs en trimmad variant. Den första modellen som kallas super seven var serie ett med Coventry-Climaxmotor. Det tillverkades bara ett par stycken sådana. Nästa modell att kallas super seven var serie tvåorna med 1340 Cosworthmotor. Dessa byggdes i ett större antal (över hundra i alla fall). 1340 Cosworth avlöstes av 1500 Cosworth som blev nästa super sevenmodell. Också denna byggdes i större serie. Lotus serie tre kallades SAMTLIGA för super seven. De få som byggdes med twin-cam (13 st) samt den enda med fabrikstrimmad Holbay 1600 kent kallades "super seven SS". I England är det vanligt att man i Lotuskretasr skiljer mella serie fyra & övriga serier genom att kalla S4:orna "super seven". Alla Caterhams produkter kallas "Caterham Super Seven S3" & har alltid kallats så. Från början var tanken att produkten bara skulle heta "Super Seven" men Caterham var redan ett i folkmun vedertaget namn... B Quote
Superswift Posted March 9, 2004 Author Posted March 9, 2004 Vad har du för källa? För jag hittar inget om att Caterham kallar sina produkter för Super Seven, vare sig på deras egen hemsida eller i Chris Rees Bok "Magnificent Seven" där alla modeller räknas upp. Där finns det bara tre modeller med den beteckningen, de tre första som du nämner. Vore bara kul att veta eftersom jag letat mig "blodig" efter just denna info. Quote
Jonte Posted March 9, 2004 Posted March 9, 2004 För den allmänt intresserade så säger jag att jag bygger en lätt modifierad kopia av Lotus Super Seven, annars förstår dom inte vard det är. Att nämna Locost, midcost & hicost är helt befängt eftersom nästan ingen vet vad det är. Ännu mindre att nämna att man bygger MK Indy :) Quote
Guest real7 Posted March 9, 2004 Posted March 9, 2004 Vad har du för källa? För jag hittar inget om att Caterham kallar sina produkter för Super Seven, vare sig på deras egen hemsida eller i Chris Rees Bok "Magnificent Seven" där alla modeller räknas upp. Där finns det bara tre modeller med den beteckningen, de tre första som du nämner. Det är bara att titta på chassinummerplåten på vilken Caterham som helst. Annars är Jeremy Coulters collectors guide boken man läser om historia & John Weales bok "Lotus Seven: Restoration/Preparation/Maintenance" om mekning. De flesta andra böcker är dynga. Äldre böcker är för dåligt reserachade & nyare bara fulla med Caterhams sales pitch. I övrigt är ett livslångt intresse & umgänge med sevens samt sevenklubbens register mina källor. B Quote
Superswift Posted March 9, 2004 Author Posted March 9, 2004 Tack för ditt svar Björn, jag betvivlar inte att du har rätt. Föredrar själv att säga Super Seven Replika, trots att jag har haft svårt att hitta egna belägg för det där med Super. Det har ju om inte annat blivit ett allmänt vedertaget uttryck. Quote
Acke Posted March 9, 2004 Posted March 9, 2004 ja säger som superswift att det är en Super Seven Replika jag kör, och jag har upptäkt att det är förvånande många som inte vet vad en Super Seven är för en bil... :( Quote
LUPUS Posted March 9, 2004 Posted March 9, 2004 jag bygger varken en lotus, seven , super seven , lådbil, locost, hicost .......jag bygger en Super sonnet :teeth: Att den däremot är till 999 % inspirerad av vissa :whistling: andra engelska bilar är en helt annan sak Quote
gka Posted March 9, 2004 Posted March 9, 2004 Att nämna Locost, midcost & hicost är helt befängt eftersom nästan ingen vet vad det är. Det är ju en annan intressant(?) diskussion. Enligt min mening finns det bara Locost. Bygger man en bil inspirerad av Ron Champions bok så är det en Locost, punkt. Locost innebär mer än bara "kostnad = billig", därför tycker jag inte det är riktigt rätt att börja prata om MidCost eller HiCost. Ungefär som om man skulle bygga en väldigt påkostad Cal look-bubbla och säga att "det är en Cal looker, fast dyrare". Det känns liksom inte relevant vad det kostar, eller? Om man skulle bygga en Locost på S2000 som donator skulle det knappast bli billigt, men det skulle ändå vara en Locost. Det tycker iaf jag. I annat fall är det nog mer rätt att kalla det modifierad Seven-kopia. Ok, det spelar inte så stor roll egentligen, men jag kunde inte låta bli att svamla lite. :) För övrigt en redig redogörelse om vad Super Seven är, real7. Tackar för det! Det har man ju funderat lite över... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.