Jump to content

Vilken Byggsats Ska Jag Välja?


Totteman

Recommended Posts

Jag har funderingar på att bygga en locost, men kommer jag ner i en sån? Jag är 2 meter lång.

Vilket kit ska man välja med min längd? Har fått smak för det här med bankörning, och vad passar då bättre än en super seven. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

ok.

Har nämligen börjat på en svetsutbildning och tänkte ha detta som ett projekt under tiden jag utbildar mej. Har tillgång till en massa bra-och-ha maskiner på skolan.

Är bredden och längden den samma på alla tillverkares kit?

Såg att du bygger på ett MK kit. Är det något du vill rekomendera?

Link to comment
Share on other sites

Det skiljer en hel del mellan olika modeller och tillverkare. Det spelar också lite roll vad du väljer att ha att sitta på, om du har riktiga stolar eller bara vadderade plåtytor. :) Det bästa är nog att provsitta några olika bilar innan du bestämmer dig. Det är ju också när du ser bilarna i verkligheten du känner bäst vad du gillar och inte. En del kittillverkare har lägre golvplåtar som option för de som är långa.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det är första bilen jag bygger så har jag väl kanske jättestor erfarenhet men av det jag sett tycker jag MK-kittet är bra. Prisvärt och helt ok i kvaliteten även om jag tycker det känns som att Westfield är ett snäpp upp i både pris och kvalitet...

Svetsutbildning? Massa bra-och-ha maskiner på skolan? Du ska ju inte ha ett komplett kit utan köp i så fall karossen om du inte orkar/kan plasta själv och gör ramen själv.

Link to comment
Share on other sites

Kommer att köpa färdig ram, men kommer att tillverka mycket detaljer själv, så som tank, instrumentpanel, rullbågar osv.

Sitter och väljer mellan westfield sdv, seiw och Mk Indy deluxe. Vill åka med Zetec, typ 9 och sierrabakaxel.

Någon westfield åkare som kan berätta om sina erfarenheter av kitet?

Link to comment
Share on other sites

Var själv i samma läge som du för några månader sedan. Är själv 1,92 lång och har en del "muskler i vila" (:+100 kg). Provsatt en Westfield, men den var skäligen trång i sittbrunnen, även innan stolen var monterad. Mitt val föll sedan på en Dala 7:a (www.dala7.se). Har monterat stolar och håller nu på med pedalstället och utrymmet räcker även till på längden.

Lycka till med bilvalet! :)

Link to comment
Share on other sites

Min bil har samma mått som en dala7 och där är inte trångt för välväxta........

chassibredden har plats till lite större stolar och benlängden är inget

problem för långa männinskor, för sittbrunnen är väl tilltagen även på längden...

Dala7 kan vara ett bra alternativ om du inte ska köra något i stil med roadsport och trängas i

kurvor med en hel flock andra "sevenbilar"..... för då är en dala7 jämförelsevis ganska stor och bred....

Skillnaden mot en MK syns tydligt på bilden nedan..

87708.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dala7an kan fås med bärarmar osv. till 740-bakaxel,(är det inte den som heter "1031"?) men det går ju att sätta dit vad man själv tycker passar. Själv tänker jag montera en 740-axel, samt den noskon som Dala7 säljer, (se bilden). Om den är vacker?, tja jag säger som man kan säga till dem som lägger ner mycket energi och pengar på flashiga alu-fälgar: -Det syns ändå inte när man sitter och kör! :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...