Jump to content

Recommended Posts

Posted

En sån här sitter under fördelarlocket:

Ignitor

Efter en halvdag i garaget med diverse underhållsjobb (bytt olja och filter samt tändstift) blev min lilla Pegasus krasslig. Rättare sagt den startar inte.

Min knapphändiga felsökning gör att jag förmodar att felet ligger i den där Ignitor-grejen som sitter i fördelaren och ersätter brytarspetsarna.

Om jag förstått saken rätt är det helt enkelt en hallgivare med tillbehör som gjutits ihop till en liten klump.

Hursomhelst; när jag kör startmotorn är det ingen gnista på tändstiften, 12 volt driftspänning till tändspolen och maximal frustration hos mig.

När jag ger upp startförsöket och vrider tändningslåset i stängt läge händer det saker. Det kommer en gnista i samband med att strömmen bryts.

Vad säger expertisen?

Nu är det väl egentligen skit samma, jag ska ju hänga dit EDIS-historien och Megasquirt inom kort. Men det skulle varit trevligt med en lördagstur. :mad:

Jag kommer att få en sömnlös natt med tankemässig felsökning.

Posted

Ingen expert men jag har varit med om att tändningslåset bara dragit startmotorn, inte lämnat + till tändspolen förns nyckeln återgått till normalt tändningsläge.

Men en vanlig kontrollampa på spolen minussida/brytarspetssidan borde ju kunna skvallra om det kommer pulser eller ej.....

Posted

Utan att fördjupat mig i detta så skulle en förklaring kunna vara följande:

På min gamla toyota (och på många andra bilar med för den delen) så har tändspolen två anslutningar till pluspolen.

Den ena är för drift och den andra för start. Spolen brukar vara gjord för en driftspänning lägre än 12 V och för att inte bränna spolen är den vanliga plusledningen inkopplad via ett motstånd(för att sänka späningen) den kabel som är inkopplad vid start saknar detta motstånd och gör att tändspolen ger lite mer än den ska för att underlätta start. Om denna kabel är av eller glapp så skulle ett liknande fel kunna uppstå.

Känns som om det är lite för tidigt på morgonen och att jag borde läst de övriga inläggen men jag skulle testa att koppla en avsäkrad kabel direkt till tändspolen och göra ett nytt startförsök.

Posted

Nu när jag drar mig till minnes så va det på min Toyota det krånglade, men tvärtom, den startade men dog när man släppte startmotorn. Det var avbrott i förkopplingsmotståndet........

Toffe

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...