Jump to content

Megasquirt Och Separata Spjällhus?


Recommended Posts

Inom kort ska jag hänga på mina spjällhus och koppla in mina Megasquirt-attiraljer som legat på hyllan i ett år.

2.2 till att börja med (kanske det stannar där om jag är nöjd med möjligheterna som erbjuds) innan jag testar senaste modellen.

Så är det det där med spjällhusen.

Jag har letat efter info på olika ställen men förmodligen är jag klantig när det kommer till sökning.

Tomgångsregleringen är ett frågetecken. Hur kopplar jag in tomgångsmotor eller tillsatsluftslid?

Det går ju inte att koppla det till ett av insugningsrören.

MAP-sensorn ska väl också ha sitt - men det borde gå att lösa med vanliga vakuumslangar och t-rör.

Förresten, finns Megamanualen i utskriftsvänlig version någonstans?

throttlebodies.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det vanligaste är väl att man använder TPS-givare (spjäll läge) istället för MAP-sensor när man kör med separata spjäll.

Efter som separata spjäll och vassa kamaxlar genererar för dålig vaccumsignal för att en MAP-sensor skall fungera bra.

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

Kan bara bekräfta det som redan sagts. Normalt kör man med sk Alpha-N, dvs man styr med tps och rpm hur mycket bensin som skall sprutas in.

Ang tomgången är det ett oftas inte ett problem på våra bilar pga av vi inte har så många förbrukare. Det brukar räcka med att ställa tomgången med spjällöppningen ala moped.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade kört med vanlig mapsensor kopplad till alla insugen via ett litet miniplenum.

Alpha-n är väl en lösning när kammarna är vassa å map inte funkar??

Ang tomgången så du får väl pumpa med gasen :)

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag kör MsII v3 på en R1a. Tar mapsignal från alla insugen via t-kors till ett miniplenum i form av ett vanligt slangmonterat bensinfilter. Det ger en bra signal och MSet är nöjt. Tomgången ställs med tomgångskruv. Funkar bra, får stötta lite med gasen när den är precis nystartad från kall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...