otech racing Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 finns det nån generell spårvidd fram och bak att sträva efter . eller ska man köra efter tycke och smak? var ner i garaget i morse och måttade lite och fick fram att min ram är samma som bokramen fast 10 cm bredare. julia torrkör medans sam fixar lite med hjulvinkeln.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Med jämn vikfördelning bak/fram så är det nog bra att försöka få ungefär samma spårvidd fram och bak. Iallafall inte väsentligt smalare fram än bak, speciellt inte om du ska ha diffbroms bak. Både Westfield och Caterham har (haft) smalare spårvidd fram, men nu finns det wide track-kit att köpa som gör att man får lika brett runt om. Kanske har man konstruerat bilarna för säkrare vägegenskaper (läs understyrning) från början, och de bredare alternativet kanske mer är framtaget för bana? Jag tror iaf på att ha lika spårvidd bak och fram. Räcker sedan inte greppet bak så sätter man dit bredare sulor bak eller kränghämmare fram, eller nåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otech racing Posted June 26, 2007 Author Share Posted June 26, 2007 tackar för det svaret. fick för mig att "vanliga" bilar brukar ha något smalare spårvidd bak,, eller är jag ute o cyklar? men försöker nog och få det lika fram o bak. stefan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted June 26, 2007 Share Posted June 26, 2007 Det är väl mest sportbilar som är bredare bak, t ex Porsche 911 med efterföljare. Mercedes 123-karossen och Volvo 240 var bredare fram, liksom Citroën, åtminstone från gäddskallen till CX. En sjua skulle onekligen se konstig ut om den var mer bredbent framtill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.