Jump to content

Recommended Posts

Posted

finns det nån generell spårvidd fram och bak att sträva efter .

eller ska man köra efter tycke och smak?

var ner i garaget i morse och måttade lite och fick fram att min ram är samma som bokramen fast 10 cm bredare.

julia torrkör medans sam fixar lite med hjulvinkeln....

post-1498-1182510416_thumb.jpg

Posted

Med jämn vikfördelning bak/fram så är det nog bra att försöka få ungefär samma spårvidd fram och bak. Iallafall inte väsentligt smalare fram än bak, speciellt inte om du ska ha diffbroms bak.

Både Westfield och Caterham har (haft) smalare spårvidd fram, men nu finns det wide track-kit att köpa som gör att man får lika brett runt om. Kanske har man konstruerat bilarna för säkrare vägegenskaper (läs understyrning) från början, och de bredare alternativet kanske mer är framtaget för bana? Jag tror iaf på att ha lika spårvidd bak och fram. Räcker sedan inte greppet bak så sätter man dit bredare sulor bak eller kränghämmare fram, eller nåt.

Posted

tackar för det svaret.

fick för mig att "vanliga" bilar brukar ha något smalare spårvidd bak,,

eller är jag ute o cyklar?

men försöker nog och få det lika fram o bak.

stefan

Posted

Det är väl mest sportbilar som är bredare bak, t ex Porsche 911 med efterföljare.

Mercedes 123-karossen och Volvo 240 var bredare fram, liksom Citroën, åtminstone från gäddskallen till CX.

En sjua skulle onekligen se konstig ut om den var mer bredbent framtill.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...