svante Posted March 3, 2004 Posted March 3, 2004 Har sett bilden tidigare men tappat bort den.... det är en Sierra kuggstång som är isärmonterad för att kortas eller har blivit kortad.. Quote
Bengt Norell Posted March 4, 2004 Posted March 4, 2004 Morrn Det går att korta stången utan att ta isär den. 1. kapa ytterröret ca 60 mm från aluhuset, använd rörkapare för att inte få in spånor i växeln. 2. tejpa väl mellan kuggstång och växel. 3. fäst upp stången i en svarv, stick in stången igenom spindelröret. 4. stick av så mycket det går. 5. borra 6. fäst upp växeln mellan chuck och dubb 7. stick av till önskad längd 8. gänga M14x1,5 9. slipa spåret där leden skall säkras 10. kapa ytterröret. 11. svetsa ihop försiktigt, spänn fast stången i ett vinkeljärn. Så gjorde jag i sammandrag, jag kortade min växel 220 mm. Som brasklapp får jag väl lägga in att jag inte använt den än så jag vet att allt funkar som det skall men inget talar emot. Allt Gott Bengt Quote
svante Posted March 4, 2004 Author Posted March 4, 2004 tack Men jag vet hur den ska kortas, har den delad nu, killen med svarven hade lite ont om tid och kan inte göra det förrän i nästa vecka. Min kommer att kortas 150mm för att kulleden ska komma på en tänkt linje mellan övre och nedre bärarmsinfästning. Quote
Baalzamon Posted March 4, 2004 Posted March 4, 2004 Går det att korta en styrväxel till volvo240 på samma sätt? Den är en bit för lång för min bil, den styrväxel jag har skaffat :( Quote
Bengt Norell Posted March 4, 2004 Posted March 4, 2004 Aj då, Du behövde ingen lektion i styrväxelkortning. :huh: Men då kanske Du ändå skulle kunna beskriva hur Du monterar fast växeln i ramen, själv har jag inte sett hur den sitter i Sierran. Monteras den stumt? Må Gott Bengt Quote
svante Posted March 4, 2004 Author Posted March 4, 2004 Den sitter med två M10 bultar stumt i ramen fästena inte klara än.... görs efter kortning så de passar exakt. Monteras med anliggningsyta parallellt med botten på chassiet. Quote
Guest real7 Posted March 4, 2004 Posted March 4, 2004 Den sitter med två M10 bultar stumt i ramen fästena inte klara än.... görs efter kortning så de passar exakt. Monteras med anliggningsyta parallellt med botten på chassiet. Men är det inte en krampa runt kuggstången med gummi mellan? Släg den skiten & fräs nya stumma i aluminium. B Quote
svante Posted March 5, 2004 Author Posted March 5, 2004 Men Björn då.... Såg du inte kuggstången vid ditt besök? Menade att jag ska göra fästena på ramen när jag kortat kuggstången. Styrväxelhuset är i aluminium och där är ett integrerat fäste i det. På andra sidan sitter det två tunna plåtar med en hylsa mellan. Skickade ritningen på insuget i morse... Quote
Sonett7 Posted March 5, 2004 Posted March 5, 2004 Den sitter med två M10 bultar stumt i ramen fästena inte klara än.... görs efter kortning så de passar exakt. Monteras med anliggningsyta parallellt med botten på chassiet. Skit i att lägga det parallellt med botten på chassit - det viktiga är väl att det ligger rätt i höjd, bredd och djup jämfört med spindlarna? (Men har du lyckats svetsa ramen och bärarmarna så de inte har slagit sig så kommer resultatet ändå att vara parallellt med botten på chassit ;) ) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.