Baalzamon Posted February 27, 2004 Share Posted February 27, 2004 Efter mycket funderande så har jag bestämt mig för att inte använda den volvoaxel som jag köpt för ändamålet. I stället skall jag använda den delade axel som satt på min donatorbil. Problemet är bara att den måste moddas för passa förstås. De flesta som kör med delad bakaxel verkar köra med två A-armar, och det är förstås det bästa. Men det är inte något krav, och tanken slog mig att det kanske går att använda de bärarmar som sitter original på bilen. Som man kan se på bilden som jag förhoppningsvis kommer ihåg att posta, så är det bara en, grov arm. Den går fram och ledar på två ställen i karossen, eller i en balk som det var på originalbilen. Hur blir det om jag använder den i stället, och bara bygger fästen för stötdämaren någonstans så långt ut som möjligt? Visserligen blir det väl ganska tungt, och säkert inte så snyggt, men vem kollar där bak? Så länge bara de främre bärarmarna ser bra ut. :) Kollar ni på bilden så förstår ni nog hur jag menar. Men vad tror ni om den idén? Är jag helt fel ute igen? Ingen som vill köpa en rostig 240 bakaxel förresten? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 27, 2004 Author Share Posted February 27, 2004 Hrm, här kommer bilden också: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 27, 2004 Share Posted February 27, 2004 Den modellen på BMW-bakvagn ser mycket kompaktare ut än de jag sett (02. e21, e30). Det är nog inte helt omöjligt att göra som du säger... Mät lite! Jag får det till att du har ungefär 150 mm från där centrum på bakaxeln ska vara till bakkanten på rören som avslutar förarutrymmet. Vill du kan du nog göra konstruktionen lite lättare och smidigare genom att kopiera balken med lite klenare fyrkantsrör istället. Den behöver ju inte vara så kraftig som på donatorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted February 27, 2004 Share Posted February 27, 2004 I stället skall jag använda den delade axel som satt på min donatorbil. Då får du köregenskaperna från donatorbilen också... dessutom är den bakvagnen gjord för att funka i donatorbilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 27, 2004 Author Share Posted February 27, 2004 I stället skall jag använda den delade axel som satt på min donatorbil. Då får du köregenskaperna från donatorbilen också... dessutom är den bakvagnen gjord för att funka i donatorbilen. Jo, visst är den gjord för att funka just i donatorbilen. Men med andra stötdämpare och fjädrar så kanske det skulle gå att få den att funka i en sjua? Förutsatt då att den får plats. Dessutom var inte köregenskaperna så dåliga i donatorn, bättre än volvo 240 som många andra tar axel i från i alla fall. ;) Men vad tror ni om denna typ av bärarm, som faktiskt skiljer sig en hel del från de A-armar som man brukar se? Jag vet inte mycket och sånt här, jag vet inte på vilket sätt det kommer att påverka köregenskaperna. Trotts allt sägs det ju att en sjua väger för lite för att man skall dra nytta av de fördelar som en delad axel ger, kan det då ha sådan betydelse vilken sorts bärarmar man har? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 27, 2004 Author Share Posted February 27, 2004 Den modellen på BMW-bakvagn ser mycket kompaktare ut än de jag sett (02. e21, e30). Det är nog inte helt omöjligt att göra som du säger... Mät lite! Jag får det till att du har ungefär 150 mm från där centrum på bakaxeln ska vara till bakkanten på rören som avslutar förarutrymmet.Vill du kan du nog göra konstruktionen lite lättare och smidigare genom att kopiera balken med lite klenare fyrkantsrör istället. Den behöver ju inte vara så kraftig som på donatorn. Shit, tänkte inte på att armarna går fram så mycket längre än diffklumpen. Men om man flyttar bak klumpen så långt det går, och förlänger kardanen, som jag förkortade förra helgen... Då kanske det går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 27, 2004 Share Posted February 27, 2004 Du får kanske inte så låg ofjädrad vikt med donatorarmarna som om du tillverkar egna, men det borde ju bli lättare än en 240-bakaxel iaf. Upphängningen bestämmer vilket roll center du kommer att få. På http://www.rx7.se finns det en skiss där man ser hur man hittar RC på en bakvagn med semi trailing arms. Med en stel axel hamnar RC mitt bakaxeln (såvida man inte använder mumford link), så det är ju ganska högt. BMW:ns bakvagn borde ju ge ett lägre RC än en stel axel, annars vore det konstigt tycker jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 27, 2004 Author Share Posted February 27, 2004 Och vad strävar man efter, hög eller låg roll center? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 27, 2004 Share Posted February 27, 2004 Jag ska försöka förklara även om jag nätt och jämt förstår det själv. :) Tänk RC som den punkt som tyngdpunkten verkar genom för att kränga bilen i kurvorna, som en hävarm. Man vill ha RC lägre än tyngdpunkten (vid den aktuella axeln). T.ex. Om tyngdpunkten ligger 40 cm från marken så vill man lägga RC på ca 10 cm från marken. Ju närmare (högre) tyngdpunkten man kommer ju mer antiroll får man, dvs bilen kränger mindre. Men istället får man högre s.k. jackingkrafter som vill få bilen att studsa av vägen. Så det är ju bättre att bilen kränger lite. Detta från väghållningsboken. Om du har tyngdpunkten på olika höjd fram och bak så ska RC följa tyngdpunkten så att man har samma antiroll fram som bak, annars vill bilen gå på tre hjul i kurvorna. Detta illusteras bra på rx7.se har jag för mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 27, 2004 Author Share Posted February 27, 2004 Då klarnar det lite, tror jag. Finns en del att lära sig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 27, 2004 Share Posted February 27, 2004 10000-kronorsfrågan är väl hur man vet sin tyngdpunkt innan man byggt bilen färdigt... det blir att vänta med hjulupphängningarna till sist! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 27, 2004 Share Posted February 27, 2004 Jo, visst är den gjord för att funka just i donatorbilen. Men med andra stötdämpare och fjädrar så kanske det skulle gå att få den att funka i en sjua? Förutsatt då att den får plats. Dessutom var inte köregenskaperna så dåliga i donatorn, bättre än volvo 240 som många andra tar axel i från i alla fall. Det där var INTE en relevant jämförelse skulle jag vilja påstå....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 27, 2004 Author Share Posted February 27, 2004 Jo, visst är den gjord för att funka just i donatorbilen. Men med andra stötdämpare och fjädrar så kanske det skulle gå att få den att funka i en sjua? Förutsatt då att den får plats. Dessutom var inte köregenskaperna så dåliga i donatorn, bättre än volvo 240 som många andra tar axel i från i alla fall. Det där var INTE en relevant jämförelse skulle jag vilja påstå....... Nej jag vet, det var därför jag satte en ;) efter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.