Fredo Posted April 20, 2007 Share Posted April 20, 2007 Jag har lagt ner sista veckans kvällar på att riva min Sierra... Ömsom med försiktighet ömsom med rent övervåld. Bla elsystemet fick en rejält omild behandling då det var rena råttboet efter många års fipplande med extrainstrument och stereoprylar... Ett par avbrutna bultar har det också blivit, men inga strategiskt viktiga... Men det fixar sig nog. Dock har jag stött på patrull. Det är dags att lyfta ur motor och låda, tänkte lyfta det i klump. Men si några lyftöglor kan jag inte se. Jag tror att de har försvunnit i samband med reparationer under årens lopp. Hur lyfta? Jag har för mig att jag sett en tråd här om detta men kan inte hitta den trots sökning. I grenröret? Runt alltihop? Eller skall man göra en variant och först sänka motorn och sedan lyfta bilen i stället :prop: Den börjar bli ganska lätt! /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 20, 2007 Share Posted April 20, 2007 Det är ju en skrotbil. Kapa bort balken mellan framlyktorna och dra paketet framåt på garagedomkraft. Själv släppte jag lös lådan och drog ut den under bilen men jag tog i.o.f.s. aldrig ur motorn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredo Posted April 20, 2007 Author Share Posted April 20, 2007 Vafalls... Du har inte bara ett vackert namn, du är även ett geni!!! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 20, 2007 Share Posted April 20, 2007 Tackar. Alternativt tror jag att jag skruvade av lyftöglorna från Pintomotorn i min donator. Fråga mig inte varför jag gjorde det och till vilken nytta men troligtvis ligger dessa i en låda i garaget.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted April 20, 2007 Share Posted April 20, 2007 (edited) skär av ett par av bilbältena.. knyt ihop och använd som lyftstroppar.. för dom gamla bältena vill du väl ändå inte ha... bind antingen runt grengör/insug eller lägg öglan runt hela motorn..brukar fungera på dom flesta motorer.. bälten brukar inte efterlämna märken och är grymt hållbara.. Edited April 20, 2007 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted April 22, 2007 Share Posted April 22, 2007 Kommer ihåg tiden då jag hjälpte en kompis att skrota en hel del bilar.. vanligt sätt att lyfta av och på bilarna var att dra ut ett bälte på var sida så lyfte man.... så kan intyga att de håller :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 22, 2007 Share Posted April 22, 2007 hur ser motorfästena ut ?? jag brukar ta runt dom.. :) gäller iof att "balansera" motorn för hand så den inte dyker runt.. tyngdpunkten ligger ju över motorfästena... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonteN Posted April 22, 2007 Share Posted April 22, 2007 körde också på kapa-frambalkstricket, fungerar ypperligt kan jag intyga! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredo Posted April 22, 2007 Author Share Posted April 22, 2007 Tack för era svar. Det slutade med att jag sänkte ner motor och låda på en låg rullbräda och lossade fronten. Jag hade lånat hem ett spel men hade ingen bra fästpunkt i taket. Orkade inte vänta på att få hem en riktig motorlyft. Så nu är eländet ute och jag kan gå vidare med resten... /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.