Jump to content

Att Välja Donator = Hopplöst???


Fredo

Recommended Posts

Så, jag har förflyttat chassiet till min snickarverkstad där det är 16 grader och ingen fukt. Har börjat avlägsna ytrosten, satt väldigt löst. Fått hem BOKEN. Och gjort ett par tusen helt talanglösa skisser :lol: Har även öppnat klumpen på min taunusaxel och konstaterat att den såg väldigt fin ut därinne, nästan förvånande fin...

Nu skall donator inhandlas. Jag har 2 bilar i min närhet som skulle kunna funka, men jag har så svårt att bestämma mig. Ge mig råd!

Förutsättning:

En stor 7:a (Dala7) med glidartendens kmmer det att bli. Knappast banåkning, vikt troligen 600-700kg (eller mer ?). Finns idag en Taunusbakaxel, men en 740 axel passar bra in också. Vill givetvis plocka max från en donator, vill även slippa problem med val av fälgar etc senare.

Bil 1: Ford Siera 2,0 -87 manuell låda 20000 mil

Bil 2: Volvo 740 -88 (B230F?) -88 25000 mil manuell låda

Just nu lutar jag åt Forrrrden. Om jag har lyckats fatta rätt så är det typ 9 låda (vilket e bra) och rimligt lätt att plocka ut lite mer ur den längre fram om så önskas. Detta är väl inte en DOHC motor (???... Jag får epilepsi på alla dessa beteckningar och årsmodeller)

Volvon lockar ngt pga att min medbrottsling är mer bekant med volvo överlag, men vad jag har förstått så är bilen ovan försedd med mindre passande låda samt är lite i tamaste laget (?).... och dessutom tyngre...

Nu tror ni väl igen att jag är knäpp som ber om råd att välja mellan två så olika donatorer. Men jag är som jag redan sagt mest inriktad på det hantverksmässiga runt bygget och är helt enkelt inte tillräckligt insatt i motorbeteckningar för att kunna bestämma mig. En glidare skall byggas! Fasiken, jag har redan valt trä till instrumentpanelen och skissat på en smart sufflettlösning men jag har ingen motor... Sån är jag, HJÄLP

Vill handla nu, vill inte tänka mera.... vill skruva sönder ngt...

Fredrik (med beslutsångest)

Link to comment
Share on other sites

njaeoa...

Jag har ett chassi som är breddat och förlängt med dala7 noskon. Eftersom jag inte har hittat några exakta mått för Dala7 så vet jag inte om det stämmer exakt. Men sedan är det ju inget som hindrar att man skippar Volvo ändå bara för att man har lite bredare chassie, eller hur?

Jag hade i princip bestämt mig för att gå på volvo men när såg att bakaxeln (från taunus) var så fin samt lättare än volvons så började jag tveka. Dessutom uppfattade jag det som att a; jag kunde köra lådan från sierran men helst inte lådan från volvo och b; att b230F som motor är lite stel (hade en volvo 740 -88 i 10 år). Så idag efter morgonkaffet så hade jag bestämt mig för en Sierra :unsure: Sedan kom ambivalensen.... hehe... svårt!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

bygg så lätt du kan... som hemkonstruktör tenderar man att överdimensionera allt och kilona kommer automatiskt...

tag varje bit och kolla går den enkelt att göra lättare..gör det.

dom tyngsta delarna i en 7:a är föraren :banghead: (i alla fall i mitt bygge... går kanske inte att göra så mycket åt... sedan motor, låda bakaxel... grejer som finns i lätt tyngre tyngst.. välj det lättaste du kan liten bil behöver ju inte så stor motor... detta tror jag på.

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Tackar alla ni som orkar vägleda oss unga (?) och oförstörda!!!

Jo, jag har tänkt mycket på det där med vikten och jag kände att jag gärna kunde gå på en Sierra trots mitt något överdimensionerade chassie. Kanske rent av använda min tämligen lätta Taunusaxel. Droppen på vågen blev ett pers meddelande från cealm igår (tack för stödet!)

Åkte omedelbart och köpte en Sierra 2.0 och började riva i den i går kväll. Tänkte rensa ut kringutrustning först (lampor etc) för att bli av med dem och få bättre åtkomst. Klart är att motorn kommer att slinka ner i chassiet helt utan motstånd.

Återkommer med lite bilder i morgon så att ni får se härligheten. Frågan är bara om jag skall lägga upp det under "donator" eller under tråden "kom så skrattar vi :prop: "

Hehe....

MVH Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Ang. bakaxel har Sierran den fördelen att diffen sitter i chassiet och är allstå inte ofjädrad vikt som på en stel axel.

Jag tror du gjort ett bra val.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe....

Akta dig Michael... Om du säger De Dion en gång till så kanske jag snart står på din gård med ett rostigt chassie, en sierraklump, lite gamla rör och skrot, en burk senap och ett fånigt leende på läpparna

:lol:

Dedijon är väl en senap ???

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

en de... bakvagn är enkelt uttryckt en diffklump monterad i ett hus fast monterat i schassiet.

själva axeln består av ett tvärgående rör i vilkas ändar naven sitter sedan går drivaxlar från naven in till bakaxelklumpen..

pga att den inte stutsar upp och ner med axeln minskar den sk ofjädrade vikten..

man vill gärna ha så stor skilnad som möjligt mellan den ofjädrade och fjädrade vikten..

bakaxelnröret hängs upp i schassiet på liknande vis som en stel axel..tex 4 link med panhardstag eller wattlink.

eller en övre länkarm per sida och en triangelformad länk under axeln med spetsen på triangeln fäst i axeln.

man vill ha låg ofjädrad vikt.. det är känsligare ju lättare bil .

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...