-Daniel- Posted February 18, 2004 Share Posted February 18, 2004 (edited) Har gjort lite tabeller i excel som ni gärna får använda. tabell 5 växlar 7000rpm tabell 6 växlar 7000rpm tabell 6 växlar 10.000rpm Utväxlingar för olika bilar Formeln för att räkna ut hastigheten vid ett visst varvtal ser ut så här ( varvtalet / utväxling i lådan / utväxling i slutväxeln ) * däckomkrets * 0.06 = hastigheten Formeln för att räkna ut varvtalet vid en viss hastighet ser ut så här ( hastigheten / 0.06 / däckomkrets) * utväxling i slutväxel * utväxling i lådan = varvtalet Någon som vet hur man lägger upp en excelfil som htmlsida så att folk kan gå in och räkna och skriva ut utan att ha excel i datorn?? P.S glömde detta: Formel för att räkna ut däckets omkrets: ((bredden i mm * profilen / 5 + fälgdiametern i tum * 254) / 3141.592 ) * 0.96 = omkrets i meter D.S Hälsningar :) Edited February 24, 2004 by -Daniel- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 18, 2004 Share Posted February 18, 2004 tackar åter igen... :wub: dock är jag inte säker på om det går om man inte har exel installerat... :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 18, 2004 Share Posted February 18, 2004 ( varvtalet / utväxling i lådan / utväxling i slutväxeln ) * däckomkrets * 0.06 = hastighetenFormel för att räkna ut däckets omkrets: ((bredden i mm * profilen i % / 5 + Omkretsen i tum * 254) / 3141.592 ) * 0.96 = omkrets i meter Jag är lite nyfiken på varför du tar gånger 0,06 för att få ut hastigheten? Likadant gånger 0,96 för omkretsen på hjulet? Jag vet inte hur man får in själva excelarket på en websida utan att ha Excel, men man skulle kunna göra lite javascript och grejer som fixar det så att det räcker med browsern. Men jag har Excel, så jag vet inte om jag orkar fippla med det.... men om någon ber snällt kanske. :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Daniel- Posted February 18, 2004 Author Share Posted February 18, 2004 Svåra frågor du ställer :D det är så länge sedan jag skrev formeln, men jag tror det är för att omvandla till km/h. Jag får kolla upp mer när jag kommer hem ikväll. När det gäller däckomkretsen så är det ju så att ett däck är inte helt runt, utan det är ju tillplattat i bottnen. Därför gångar man med 0.96 för att få ett riktigare tal. hälsningar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Daniel- Posted February 18, 2004 Author Share Posted February 18, 2004 Minnet vaknade till liv igen :P när du räknar i formeln så använder du rpm och meter, alltså varvtalet räknas per minut och däckomkretsen i meter. Så svaret du får UTAN att gånga med 0.06 blir meter/minut. Och för att omvandla meter/minut till km/h så gångar man med 0.06 :wacko: :blink: hälsningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 18, 2004 Share Posted February 18, 2004 Jaha, det med 0,06 skulle jag nog kunnat lista ut om jag tänkt lite. 60/1000 = 0,06 Platt däck, det hade jag nog kunnat fundera längre på. :) Men nu satt jag och tittade på formeln för omkretsen igen (skulle jag inte ha gjort)... Där det står omkretsen i tum, menar du inte diametern i tum på fälgen där? Men varför delar du höjden på däcket med 5? Profilen är väl procent av däckets bredd i höjd, och det är väl bara höjden (=diametern) man vill ha? Jag försökte räkna ut nånting med hjulens omkrets, varvtal och hastighet en gång, men jag tror inte jag fick det att stämma. Undrar varför... :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Daniel- Posted February 18, 2004 Author Share Posted February 18, 2004 helt rätt Göran, de snurrade till för mig när jag skrev det :wacko: :wacko: som sagt, det var längesedan men.. bredden anges ju alltid i millimeter och jag räknar i centimeter, alltså får jag dela med tio profilen är procent av bredden och för att få fram diametern så får jag gånga med 2 alltså dela med 10 och gånga med 2 = dela med 5 , hängde du me´? jag tror det var så de var.. :unsure: hälsningar :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 18, 2004 Share Posted February 18, 2004 Tack då förstår jag precis :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Daniel- Posted February 24, 2004 Author Share Posted February 24, 2004 Tjena alla. Lade till ett excel dokument med utväxlingar i, lite volvo o BMW... Utväxlingar för olika bilar Ni får gärna tipsa om fler utväxlingar eller hemsidor där det står, jag tänkte samla allt på ett papper. :) Hälsningar :D P.S det kanske märks vilket mitt favoritmärke är? :D :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 24, 2004 Share Posted February 24, 2004 Det märks vilket ditt favoritfabrikat är, men nu är du i alla fall på rätt väg med de här uppdateringarna ;) Kan medverka med lite data från olika BMW, alltid fyller det ut några rutor till. :) Bakaxelutväxling BMW E28: 520i kat. 4,27 518i, 520i 4,10 520iA 3,91 528i 3,46 535i, M535i 3,07 Skall kolla upp lite växellådor också, den jag använder är i alla fall inte med i listan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 24, 2004 Share Posted February 24, 2004 Kul, då kan man jämför lite täthet på lådor :) Här finns det utväxlingar på Mazdalådor (nästan längst ned) http://members.aol.com/solomiata/Drivetrain.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 25, 2004 Share Posted February 25, 2004 Hmm.. lite OT men jag tänkte sätta en M47 i min nyinförskaffade 242 -75 bilen har gått 14.000mil så lådan är kanon, men dock bara 4 växlad... :( på listan ser jag att det finns 2 st olika M47. en före 1990 och en efter 1990.. vilken skall man leta efter ?? Det är bara 5:e växeln som skiljer och det ser ut såhär... M47 -90 0,82 M47 90- 0,80 Märker man någon skillnad mellan dom eller är det mer teoretiskt.. ??? jag skall ha bilen till vardags så låg soppaförbrukning är att föredra.... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 25, 2004 Share Posted February 25, 2004 Det är så lite det skiljer att jag hade nog bara försökt hitta en låda i bra skick till bra pris, oavsett om det är den ena eller andra. Det kommer ju ändå¨att bli en gigantisk skillnad att ha 0,82 i högsta växeln jämfört med 1,0 :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 25, 2004 Share Posted February 25, 2004 Hmm.. lite OT men jag tänkte sätta en M47 i min nyinförskaffade 242 -75bilen har gått 14.000mil så lådan är kanon, men dock bara 4 växlad... :( på listan ser jag att det finns 2 st olika M47. en före 1990 och en efter 1990.. vilken skall man leta efter ?? Det är bara 5:e växeln som skiljer och det ser ut såhär... M47 -90 0,82 M47 90- 0,80 Märker man någon skillnad mellan dom eller är det mer teoretiskt.. ??? jag skall ha bilen till vardags så låg soppaförbrukning är att föredra.... ;) Ja du Acke.... :lol: du ställde din fråga i en tråd som börjar med Daniels fin fina excel blad gjort för att räkna ut hastighet i förhållande till varvet genom olika växlar så....... jag avstår från att utveckla min tanke :lol: :lol: :lol: hrmmmmmm.. förlåt..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 25, 2004 Share Posted February 25, 2004 mummel mummel... gissa om ja känner mig :wacko: nu ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 25, 2004 Share Posted February 25, 2004 sorry det var inte meningen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.