Jump to content

Bökat Med Svarven I Helgen


Micael

Recommended Posts

Jag var ute och bökade lite med svarven i går. Testade lite olika hastigheter på matningen. Efter det så har jag lite frågor.

Min matning ändras med ett antal kugghjul dessa drivs av samma axels som driver chucken. Detta betyder att matningen påverkas av vilket varvtal jag har på chucken. Detta betyder i sin tur att

skärhastigheten blir den samma vilket varvtal chucken än går i, så länge som jag har samma utväxling på matningen. Eller tänker jag fel nu?

Jag får inte till det med ytjämnheten så jag har testat och slipa om några sparskär men det blir inte bra ändå. Dessutom har jag lite svårt att tolka infon i min lilla verkstadshandbok. Finns det några generella

vinklar och nosradior som man kan använda?

Skäms lite att ställa dessa frågor då jag faktiskt är verkstadsmekaniker till utbildningen :blink:

Link to comment
Share on other sites

Skärhastighet räknas väl utan matning. Fast i princip har du rätt, ställer du matningen efter ditt högsta varvtal så lär det väl funka på vilken växel som helst.

Tänk också på att alla stål ger inte bra yta, vanligt bonnjärn brukar vara svårt att få till på en hobbysvarv. Medans automatstål blir hur fint som helst.

Jag kör oftast snabbstål med ganska stora vinklar(nästan som till mässing) och en liten nosradie (0.5 mm), funkar bra till det mesta(hårdare stål är en annan femma).

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...