error Posted December 16, 2006 Share Posted December 16, 2006 Behovet av sportbil blev för stort så jag köpte en krockskadad speedster från tyskland. Behovet av att bygga/skapa något eget kvarstår fortfarande så det kommer att bli en seven/locost-liknande skapelse någon gång i framtiden. Den delen av chassit som sitter bakom motorn och agerar fästpunkt för bakre hjulupphängningen är utförd i 2mm galvad stålplåt Skadorna på min bil är på vänster sida och jag har införskaffat en annan hjälpram som har skada på höger sidan. Planen är att svetsa ihop två halvor. Har ni några synpunkter eller tips? Mer bilder på min Speedster finns här: http://213.65.66.60/~mikael/test/speedster...er/galleri.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 16, 2006 Share Posted December 16, 2006 (edited) Inte vet jag egentligen men spontant skulle jag försök dela ramen i de ursprungliga svetspunkterna samt svetsa ihop den i desamma.. Kul projekt förresten även om det där drivaxelbrottet ser dyrt ut. Fattar fortfarande inte varfö rinte GM gjorde en Saab Sonett av Speedstern. Tvära tyska beslutsfattare tror jag är orsaken... Edited December 16, 2006 by Fredrik i Trollhättan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted December 16, 2006 Author Share Posted December 16, 2006 Bra! Precis sådana nya idéer jag ville ha. Ska genast ut i garaget och inspektera om det är möjligt. Inget fel på drivaxeln, bara damasken för 1200kr och packboxen som är kaputt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 16, 2006 Share Posted December 16, 2006 Vilken tur. Jag tyckte det såg ut som om lagret fått sig en smäll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 16, 2006 Share Posted December 16, 2006 givetvis känner du till ``dude´´ på Rejsa!! han e ju en hejare på speedsters / Badster.. :D han kan säker hjälpa till med råd då han lagat smäld speedster.. Lycka till och gärna fler bilder. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted December 16, 2006 Author Share Posted December 16, 2006 Man behöver inte vara så djupt i speedsterträsket innan man känner till honom. Därifrån jag köpt en del av dom reservdelar jag behövt. bla. en extra subframe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted December 17, 2006 Share Posted December 17, 2006 En ny subframe är väl inte så dyr, har jag för mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted December 17, 2006 Author Share Posted December 17, 2006 En ny subframe är väl inte så dyr, har jag för mig? 14 831,00kr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted December 17, 2006 Share Posted December 17, 2006 OK, på min riktade de det som var snett, allra längst bak. Har för mig jag fick en prisuppgift då på 5 papp men den kanske var fel. Grabbarna i Trollhättan kanske kan ordna ett bättre pris. Jag fick köpa en subframe med motor drivaxlar av en engelsman för ...hmmm 10 k eller så, men jag avstod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 17, 2006 Share Posted December 17, 2006 Apex, Köpte du också din Speedster krockad från tyskland? Vad kostar ett lagom karosskadat exemplar där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted December 17, 2006 Author Share Posted December 17, 2006 Apex,Köpte du också din Speedster krockad från tyskland? Vad kostar ett lagom karosskadat exemplar där? Kolla på http://www.mobile.de under anvancerad sökning kan man välja att man även vill se krockskadade bilar. jag gav €5700+frakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 17, 2006 Share Posted December 17, 2006 ungefär hur mycket tror du att bilen kommer att ha kostat dig, färdig reggad och körklar.. vilka jobb kommer du göra själv, och ungefär hur mycket kommer reservdelarna kosta ?? typ front bakdel + smådelar.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted December 17, 2006 Author Share Posted December 17, 2006 ungefär hur mycket tror du att bilen kommer att ha kostat dig, färdig reggad och körklar..vilka jobb kommer du göra själv, och ungefär hur mycket kommer reservdelarna kosta ?? typ front bakdel + smådelar.. Jag har höftattill en budget på 25kkr för reparationen, får se om den håller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 17, 2006 Share Posted December 17, 2006 Jag har surfat runt på mobile lite efter att ha sett Cobra-kitet från Python som baseras på en donator-BMW E34 i valfri version. Lätt krockade 540 eller 535 finns ju för under 10'.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 18, 2006 Share Posted December 18, 2006 Känns skönt att man fått in en till i trasiga speedster träsket MOOAAHHHAA !!!!! :biglaugh2: Och ta upp gamla svets punkter låter som en bra iden, men se till att all galv är borta , inget trevligt att svetsa i både förhållfastet och lungor. Den bakre delen sedan som avgas grejorna hänge i "bände" och slog jag bara rätt med gummi slägga, den skall ju bara bära plast delen + avgas , behöver inte vara 100 % rak. ( och trollhättegänget, eller i allafall gästorps delen är inblandat sedan länge... :prop: ....) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted December 18, 2006 Share Posted December 18, 2006 Apex,Köpte du också din Speedster krockad från tyskland? Vad kostar ett lagom karosskadat exemplar där? Nä, jag krockade min alldeles själv, det var skitlätt! :lol: Läste om nåt UFO som ville ha Speedstern som vinterbil på rejsa.nu... Till en sån drömmare säger jag bara: ta ut bilen en fuktig dag o tryck plattan i mattan i rondeller o gathörn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 18, 2006 Share Posted December 18, 2006 Nämen vad praktiskt att fixa sin egen unfall-wagen :notworthy: . Då slapp du ju allt jobb med både transporten och snitzelätningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 18, 2006 Share Posted December 18, 2006 Nämen vad praktiskt att fixa sin egen unfall-wagen :notworthy: . Då slapp du ju allt jobb med både transporten och snitzelätningen. Kan intyga att det är jätte enkelt att återföra bilen till UNFALL status , har varit ytterst nära själv i både våta rondeller och på bana. Med kort hjul bas och mitt motor med i stort sett ingen tröghet runt sin egen axel jämfört med vanliga bilar så har man styr respons :wub: grep :wub: grepp :wub: grepp :wub: grepp Whooooa !!!!! :wacko: snurrat två varv innan man hunnit reagera. Om man inte häver sladden med förlängda ryggraden så häver man den INTE :racesmile: Köra med planerade uppställ existerar inte . Snurra ELLER grepp. Inget mellanting, lite elak på gränsen MAO, men gränsen ligger lågt bort på torr asfalt och r-däck :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 18, 2006 Share Posted December 18, 2006 Helt olikt när jag skulle förflytta Bubblan från ett garage till ett annat mitt i vintern. Diagonaldäcken från 60-talet gav inte mycket stöd och hjälp utan jag gjorde en liten piruett där på parkeringen. Varför berättar jag detta i den här posten?...jo...bubblan är ju lite av motsatsen då med minimalt med grepp och motorn allra längst bak... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 19, 2006 Share Posted December 19, 2006 Helt olikt när jag skulle förflytta Bubblan från ett garage till ett annat mitt i vintern. Diagonaldäcken från 60-talet gav inte mycket stöd och hjälp utan jag gjorde en liten piruett där på parkeringen. Varför berättar jag detta i den här posten?...jo...bubblan är ju lite av motsatsen då med minimalt med grepp och motorn allra längst bak... Nja , viss likhet , ganska låg tröghet runt egen axel + ca 60 vikt bak .......men sedan slutar nog likheterna :D Nä nu är det slut kapat av denna tråd , hur går det ! svetsas det ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted December 19, 2006 Author Share Posted December 19, 2006 Det har folmulerats en plan efter rådfråging av en erfaren bilmeck. Kapa upp balken och borra hål längs kanten. Svetsa plattjärn på insidan av ena balkhalvan. Passa ihop halvorna och svetsa. Fördelen med att sätta plattjärnen på insidan (vilket inte jag tänkte på) är att man även kommer åt att svetsa bitarna i varandra direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted January 21, 2007 Author Share Posted January 21, 2007 nu har gelenskapen börjat! övar på skrotbitarna först (bilderna går att klicka på) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted January 28, 2007 Author Share Posted January 28, 2007 Och nu har jag svetsat klart på dom riktiga bitarna. (bilderna går att klicka på för att se större) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 28, 2007 Share Posted January 28, 2007 blir säkert bra... på med en massa ``kall galv´´ och sedan hålrumsvätska.. så håller det nog till nästa avåkning :unsure: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted January 28, 2007 Author Share Posted January 28, 2007 blir säkert bra... på med en massa ``kall galv´´ och sedan hålrumsvätska.. så håller det nog till nästa avåkning :unsure: :racesmile: Tänkte jag skulle prova biltemas hammarlack. Dessutom sitter det område där jag skarvat rätt så skyddat från väder och vind. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.