Antas Posted December 9, 2006 Posted December 9, 2006 (edited) Nu har vi flyttat motorn ca 10 cm bakåt. Ett djä...jobb men det tycks bli bra.Bättre tyngdpunkt,växelspaken nära ratten mm. Nu till det som förorsakade hela operationen, styrstången. Hur högt över golvet bör rattcentrum vara? Självklart påverkar säteshöjd och personliga preferanser höjden men vi vill gärna höra hur ni har det på era byggen. Här i Luleå är det lite ensamt som byggare så vi har ingen att jämföra med. Ska försöka bifoga bilder på motorns läge före och efter flyttning bakåt (11 cm). Bästa hälsningar från ett regnigt och slaskigt Luleå Antas&Ola Edited December 9, 2006 by Antas Quote
Michael Th Posted December 9, 2006 Posted December 9, 2006 fjord V6 2,9 !!?? HEAVY STUFF :D :racesmile: Quote
Antas Posted December 10, 2006 Author Posted December 10, 2006 Jo,det är som Michael Th säger en Ford V6,2,9. den följde med donatorn,en Scorpio-88 med manuell vx-låda. Vi tänker köra med den tv dock tänker vi försöka få tag på en Alfa V6 senare. Aningen bygger vi om eller bygger en bil till. Ford motorn är tung (160kg) men eftersom vi inte ska tävla så tänker vi istället njuta av mullret dessutom var den gratis. Sonen (Ola) vill ha något häftigare i motorväg men det är ju farsan som fn håller i plånboken! Bifogar två bilder på första utrullningen ur vår "verkstad" (partytält på gräsmattan). Antas Quote
Sören Posted December 11, 2006 Posted December 11, 2006 Gillar styrväxeln. :) Ingen har svarat på frågan om rattcentrum, kanske för att det är så individuellt. En del gillar att sitta på golvet, andra vill ha en stol med justering bakåt/framåt. Jag har inte satt dit min rattstång, annars kunde jag ge dig måtten på en MK. Men någon annan kan väl ta en promenad till sitt garage och mäta??? Quote
emanuelo Posted December 11, 2006 Posted December 11, 2006 Ser att ni har Fordens "smidiga o nätta" bromsservo. =) Den funkar som vanlig cylinder om inte ABS kopplas in eller hur blir det? Quote
Antas Posted December 11, 2006 Author Posted December 11, 2006 Mjaa... vi tog bort servon. Det visade sej omöjligt att ha kvar servon med tillhörande pedalställ när vi flyttade motorn bakåt. Jag (pappan) tyckte att det kunde vara bra med ABS men sonen tyckte att det var fjolligt. Svårt att erkänna men han har nog rätt,det är sällan vinterföre under användningssäsongen för bygget. Nu blev det så att vi måste göra eller köpa ett pedalställ med stående pedaler. Servon har vi uteslutit efter rådfrågning på detta forum. Vi har en huvudbromscylinder från svägerskans SAAB 900 som lär ska passa till stående bromspedal. Den utväxling vi har fått rådet att ha är 1:5. Det mesta tycks bli bättre utan servoaggregatet förutom en massa jobb förståss. En annan "vinst" vi gjorde är att vi kunde kapa bort den komplicerade styraxelinfästningen (syns på bilderna). Återstår alltså, hur högt bör rattcentrum vara över golvet? Vi får snart volymrabatt på kapskivor. Fortsätt svetsa så det ryker! Antas Quote
Fredrik i Trollhättan Posted December 11, 2006 Posted December 11, 2006 Efter att ha flyttat på en sån där ABS klump i garaget ett par gånger vill jag klaga på att den är otroligt tung jämfört med vilket jobb den gör om man nu inte ska ha ABS på sin sjua... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.