Ploogen Posted November 26, 2006 Share Posted November 26, 2006 Jag vill ha mer konfort (glassätar bil) än racer :eclipsee_steering: Skall man vinkla dämparna bak ,för mer konfort??? :helmet: Lika fram?? eller andra tips :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted November 26, 2006 Share Posted November 26, 2006 Mjuka fjädrar å lång fjädringsväg, torde vara en väg att gå. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 26, 2006 Share Posted November 26, 2006 när vi på motorgården hade ``väghållningskurs´´ med Stefan Mumm så sa han :felet många gör är att ha för hårda fjädrar. då utnyttjar man inte den möjliga fjädringsvägen och tappar grepp..enkelt sätt att kolla hur lång effektiv fjädringsväg man har, är att sätta ett buntband runt stötdämparaxeln nedtryckt mot stötdämparen, sedan köra runt en konbana tex... sedan ser man på hur långt buntbandet vandrat längs axeln.. då skall helst buntbandet ligga nära genomslagsgummit men inte emot.. då har man lagom mjuka fjädrar... sedan gäller det att ställa in dämparnas hårdhet/dämpning en bra utgångspunkt ungefär i mitten av inställningen.. det förutsätter givetvis att dämparna har lämpliga specar för dom befintliga fjädrarna.. :blink: vem sa allt är lätt :D :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.