Borken Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 (edited) Jag har precis plockat av alla grejjor från mitt rullande chassi för slutsvetsning, blästring och grundfärg. När jag skådade den nakna ramen kom jag och tänka på bilden i "boken" där Ron Champion som höll upp en locostram på raka armar. Så jag tänkte också pröva, men inte orkade jag lyfta upp en så tung och klumpig ram på raka armar. Ron måste vara reinkarnationen av jonny Weissmüller.....eller Swarzeneggerneggers bortglömda bror. Jag tippar på att min ram väger en 85-90 kg vad väger era ramar? (Hemmabyggt bokchassie, rör för scuttlen och förstärkningsplåtar för bakaxelupphängning.) /Janne Edited August 20, 2006 by Borken Quote
Acke Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 mellan 50-70 kilo tror ja e vanligast.... ja har inte vägt mitt så jag vet inte.... Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Min MK-ram väger 65kg + bågen som väger 7. Även motorvaggan på något kilo ingår då. Min taktik är att väga allt som skruvas på för att få en uppfattning om var man är och var man ska... Quote
Gripenland Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Min taktik är att väga allt som skruvas på för att få en uppfattning om var man är och var man ska... Helt rätt!! Dela gärna med dig av vikterna sen. p.s. Sjukt snygg oval :notworthy: Quote
leto Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 35 lb, knappt 16 kg, enligt bildtexten :D lika exakt som som allt annat i boken. Fast engelsmännen använder mer tunnväggiga rör än vi gör. Nu lär det vara en aluminiumram farbror Ron står och bollar med. Den är misstänkt blank. Quote
Micael Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Jag vet inte vad min ram väger, men jag skulle tro typ 40 kg. Det var inga problem för mig själv att lyfta upp den på takräcket på min bil. Givetvis utan bärarmar och golv. Quote
Borken Posted August 18, 2006 Author Posted August 18, 2006 Jag vägde ramen precis 86 kg :( Nåja den är nog stabil iallafall. Janne Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Helt rätt!! Dela gärna med dig av vikterna sen.p.s. Sjukt snygg oval :notworthy: Tack. Den är lite ledsen över att inte längre vara huvudattraktionen i garaget. Nu står den där och surar med en kärvande broms på vänster fram medan jag står och dricker öl vid chassit... Quote
Borken Posted August 19, 2006 Author Posted August 19, 2006 Jag gjorde ett generellt överslag och räknade på vad min ram skulle vägt med 1,6 mm rör och det blev 70 kg. Vad har ni som byggt era ramar använt för godstjocklek? Lustigt att man måste bygga med 2 mm(SFRO:s rek.) i sverige när 1.5 håller bra för V6 och mc motorer i england :blink: /Janne Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 MK-ramen är byggd av 1,6mm. Förtroendet ökar kanske med antalet bilar som ju faktiskt rullar utan problem. En helt ny konstruktion i 1,6 kanske skulle vara svårare att bedömma. Quote
leto Posted August 20, 2006 Posted August 20, 2006 .............Lustigt att man måste bygga med 2 mm(SFRO:s rek.) i sverige när 1.5 håller bra för V6 och mc motorer i england :blink: /Janne Har fått mig berättat att skälet till 2mm gods är att det är lättare att svetsa bra för oss vanliga dödliga. Ökad godstjocklek är inte särkilt effektivt för att öka hållfasthet/styrka på ramen. Några rör på rätt ställe gör mycket större nytta/kg. Quote
Borken Posted August 20, 2006 Author Posted August 20, 2006 Har fått mig berättat att skälet till 2mm gods är att det är lättare att svetsa bra för oss vanliga dödliga. Ökad godstjocklek är inte särkilt effektivt för att öka hållfasthet/styrka på ramen. Några rör på rätt ställe gör mycket större nytta/kg. Kan nog stämma! Fast man använder ju en del 20*20*1,5 mm och den är ju inte det minsta svårsvetsad? Alla ni som angett vikter skulle ni kunna ange vilken ram som ni vägt? :unsure: /Janne Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.