AlfaRonny Posted June 20, 2006 Share Posted June 20, 2006 Är det någon som har någon erfarenhet av detta eller är det bara bling bling alá MICRO? 5 hk effektökning... Nåja, men det ska ju vara bra också. luftfilter på blocket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted June 20, 2006 Share Posted June 20, 2006 Pappersfilter är ju det som filtrerar bäst iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted June 20, 2006 Share Posted June 20, 2006 Japp, jag hade en CDA Box på min Golf V6 4 Motion, efter byte av luftmassemätare och ett chip gav det 22hk extra, mätt på rullande landsväg, ljudet blir lite roligare, Om det var väl investerade pengar vet ej, har för mig att boxen kostade dryga 3500kr med en uppsättning filtertvätt och en bättre slang, ny luftmasse mätare var heller inge billig historia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 20, 2006 Share Posted June 20, 2006 säga vad man vill om olika luftfilter..men om man monterar ett i motor rummet är det definitivt av godo om man leder in kall luft..och det är trevligt att någon insett det, det finns alldeles för många som sätter in ett ,i ett varmt motor rum och därmed försämrar motorns prestanda.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted June 21, 2006 Share Posted June 21, 2006 I princip är det ju så att ju längre slang desto sämre flöde. Däremot är det viktigt att få in kall luft, så i detta fall kompenserar den kalla luften flödesförlusten. Daffes folka vann nog mest på chipet. Personligen tror jag att en grov slang plus ett bra pappersfilter bör ge samma resultat som CDA-boxen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted June 22, 2006 Share Posted June 22, 2006 (edited) Jag tror en grov slang och ett stort pappersfilter gör bättre ifrån sig än sånadär produkter. Fördelen med pappersfilter är att de renar luften, inte bara från småfåglar och stora insekter ;) Veckade stora cylindriska pappersfilter har dessutom bra med filterarea, kolla på cylindriska filter från Saab99, Renault, eller Ivecolastbilar. Placera luftintaget på ett ställe på karossen där det råder övertryck så får du lite "luffarturbo" Edited June 22, 2006 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted June 22, 2006 Share Posted June 22, 2006 För att göra tråden ännu längre, bifogar länk på den CDA box jag hade i Golfen http://www.motorshop.nu/shop/bmc/info.asp?modid=2 Jag har svårt att tro att pappersfilter är lika vid direktintag eftersom papprets flöde påverkas mer av fukt och teperatur. Kolla också vad de som tävlar inom olika motorsporter använder, Till min motor i dala 7an har jag ITG Megaflowfilter sitter som en smäck på webrarna, lite dyra men används tydligen av de som kör rally se bild. Dessa mångsidiga filter är lätta att känna igen på de två ljusröda banden runt topp & botten. De får inte blandas ihop med de sämre typerna av filter. Banden är den synliga delen av två fiberförstärkta nyolninjecerade lister. Listerna formar strukturen på vilken det unika Tri-Skum filtersystemet är fäst. De två yttre lagren av skum ger optimerad luftfiltrering & uppladningskapacitet medan de inre lagren är gjorda av speciellt kvävande filterskum. Tillsammans ger de den bästa kombinationen för luftflöde, motorskydd & säkerhet. Alla bas plattor i Megaflow sortimentet är gjorda av stål som är täckta med ljusrött pulver. Kanske bara humbug men jag tror inte det, och motorn blir aldrig bättre än svagaste länken. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.