gka Posted February 4, 2004 Share Posted February 4, 2004 Hej! Jag funderar på vad ni har för KPI på spindlarna där ute? Escort MK2, Sierra, Alfa, Volvo 140 och vad ni nu har. Det skulle vara intressant att jämföra lite... Jag är inte helt säker på om jag kommer att använda RX7:ans spindlar sedan eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Ursäkta en okunnig, men vad är KPI för något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 KPI är forkortning av King Pin Inclination, även kallad Steering Axis Inclination Det är en tänkt linje från övre spindelleden igenom den undre till marken. Avståndet mellan där KPI möter marken och däckets mittlinje är en av dom egenskaper som gör att framhjulen rätar upp sig själva. Läs mer om hjulupphägning på bla. http://error.netilium.org/~mikael/locost/a...0Suspension.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Hej!Jag funderar på vad ni har för KPI på spindlarna där ute? Escort MK2, Sierra, Alfa, Volvo 140 och vad ni nu har. Det skulle vara intressant att jämföra lite... Jag är inte helt säker på om jag kommer att använda RX7:ans spindlar sedan eller inte. Tjena har ingen "färdig" spindel men när jag borrade in min övre punkt på 9-3 spindeln valde jag att ha ca 9-10 graders lutning. (svårt att veta exact men det är ialla fall samma på båda) Enligt mina efterforskiningar skall detta ihop med andra iställningar vara ganska ok , men det kanske är lite mindre på andra spindlar för att inte vara extrem och bli tungstyrt ihop mycket offset. Har själv ganska lite offset (ca 5mm min och chimsbart till xxx mmm) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 6, 2004 Author Share Posted February 6, 2004 Enligt uppgift ligger RX7-spindlarna också på ca 9 grader så det är antagligen ett ganska normalt värde. Men när man har mer KPI än castor så har jag fått det till att ytterhjulet går mot positiv camber (mindre bra) när man svänger. Har jag rätt i det antagandet? Nio graders castor blir kanske lite väl mycket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted February 7, 2004 Share Posted February 7, 2004 Enligt uppgift ligger RX7-spindlarna också på ca 9 grader så det är antagligen ett ganska normalt värde.Men när man har mer KPI än castor så har jag fått det till att ytterhjulet går mot positiv camber (mindre bra) när man svänger. Har jag rätt i det antagandet? Nio graders castor blir kanske lite väl mycket... jepp , så har jag oxå fattat det , men med tanke på att bilen antagligen kränger en del så skall förhoppnings vis camber kompenseringen i a-armarna ta hand om en del av det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 7, 2004 Author Share Posted February 7, 2004 jepp , så har jag oxå fattat det , men med tanke på att bilen antagligen kränger en del så skall förhoppnings vis camber kompenseringen i a-armarna ta hand om en del av det Ja det har du ju rätt i... det gäller att få lagom med krängning. Det skulle vara kul att höra vad det är få lutning på spindlar som kommer från bilar med dubbla a-armar fram orginal. Jag kan tänka mig att de skulle kunna ha mindre KPI då man inte behöver ta någon hänsyn till att komma förbi däcket med fjäderbenet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted July 6, 2004 Share Posted July 6, 2004 Någon som vet vad Sierrans spindel har för KPI? Jag gjorde en sökning på Google och hittade siffran 2 deg. Kan det stämma? Finns det någont enkelt sätt att förändra KPI på en befintlig spindel? Det innebär ju att man måste flytta ledpunkterna. Någon som provat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted July 6, 2004 Share Posted July 6, 2004 Taunus spindlarna har ganska lite spindelledslutning, ca3.X grader granada har 4.X-5.X nånting. Tror jag läste de siffrorna på detta forum i annan tråd Citat Spindelbultslutning Taunus = 3°35', Granada = 5°54' Slut citat Med lite inpress på fälgarna och taunus spindlar, blir 'Pivot radius' enligt Erroor's skiss jättemycket, jag har 12-17 cm med volvo 240 fälgar. Det gör bilen tungstyrd, inget som man märker av vid 'vanlig' körning. Men när man pressar bilen så att en stor del av tyngden belastar samma hjul så är det svårt att hålla ratten. Vanligt problem på vissa RC-bilar, där de kör med enorm servoverkan för att kompensera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted July 6, 2004 Author Share Posted July 6, 2004 Någon som vet vad Sierrans spindel har för KPI? Jag gjorde en sökning på Google och hittade siffran 2 deg. Kan det stämma?Finns det någont enkelt sätt att förändra KPI på en befintlig spindel? Det innebär ju att man måste flytta ledpunkterna. Någon som provat? Sierrans spindlar måste ha mer än två grader. Han som bygger Fas T (finns byggtråd på rejsa) valde Sierra (eller om det var Scorpio, det är nog ungefär samma) på grund av att den har mycket KPI. Jag tror också de måste ha lite mer KPI på grund av fjäderbenskonstruktionen. http://locost7.info/files/steering/cortina_upright.gif Här får jag det till att Taunusen har 4,25 grader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.