Jump to content

KPI på olika spindlar


gka

Recommended Posts

Hej!

Jag funderar på vad ni har för KPI på spindlarna där ute? Escort MK2, Sierra, Alfa, Volvo 140 och vad ni nu har. Det skulle vara intressant att jämföra lite... Jag är inte helt säker på om jag kommer att använda RX7:ans spindlar sedan eller inte.

Link to comment
Share on other sites

KPI är forkortning av King Pin Inclination, även kallad Steering Axis Inclination

Det är en tänkt linje från övre spindelleden igenom den undre till marken. Avståndet mellan där KPI möter marken och däckets mittlinje är en av dom egenskaper som gör att framhjulen rätar upp sig själva.

fig-5.gif

Läs mer om hjulupphägning på bla. http://error.netilium.org/~mikael/locost/a...0Suspension.htm

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag funderar på vad ni har för KPI på spindlarna där ute? Escort MK2, Sierra, Alfa, Volvo 140 och vad ni nu har. Det skulle vara intressant att jämföra lite...  Jag är inte helt säker på om jag kommer att använda RX7:ans spindlar sedan eller inte.

Tjena har ingen "färdig" spindel men när jag borrade in min övre punkt på 9-3 spindeln valde jag att ha ca 9-10 graders lutning.

(svårt att veta exact men det är ialla fall samma på båda)

Enligt mina efterforskiningar skall detta ihop med andra iställningar vara ganska ok , men det kanske är lite mindre på andra spindlar för att inte vara extrem och bli tungstyrt ihop mycket offset.

Har själv ganska lite offset (ca 5mm min och chimsbart till xxx mmm)

Link to comment
Share on other sites

Enligt uppgift ligger RX7-spindlarna också på ca 9 grader så det är antagligen ett ganska normalt värde.

Men när man har mer KPI än castor så har jag fått det till att ytterhjulet går mot positiv camber (mindre bra) när man svänger. Har jag rätt i det antagandet? Nio graders castor blir kanske lite väl mycket...

Link to comment
Share on other sites

Enligt uppgift ligger RX7-spindlarna också på ca 9 grader så det är antagligen ett ganska normalt värde.

Men när man har mer KPI än castor så har jag fått det till att ytterhjulet går mot positiv camber (mindre bra) när man svänger. Har jag rätt i det antagandet? Nio graders castor blir kanske lite väl mycket...

jepp , så har jag oxå fattat det , men med tanke på att bilen antagligen kränger en del så skall förhoppnings vis camber kompenseringen i a-armarna ta hand om en del av det

Link to comment
Share on other sites

jepp , så har jag oxå fattat det ,  men med tanke på att bilen antagligen kränger en del så skall förhoppnings vis camber kompenseringen i a-armarna ta hand om en del av det

Ja det har du ju rätt i... det gäller att få lagom med krängning.

Det skulle vara kul att höra vad det är få lutning på spindlar som kommer från bilar med dubbla a-armar fram orginal. Jag kan tänka mig att de skulle kunna ha mindre KPI då man inte behöver ta någon hänsyn till att komma förbi däcket med fjäderbenet?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Någon som vet vad Sierrans spindel har för KPI? Jag gjorde en sökning på Google och hittade siffran 2 deg. Kan det stämma?

Finns det någont enkelt sätt att förändra KPI på en befintlig spindel? Det innebär ju att man måste flytta ledpunkterna. Någon som provat?

Link to comment
Share on other sites

Taunus spindlarna har ganska lite spindelledslutning, ca3.X grader granada har 4.X-5.X nånting.

Tror jag läste de siffrorna på detta forum i annan tråd

Citat

Spindelbultslutning Taunus = 3°35', Granada = 5°54'

Slut citat

Med lite inpress på fälgarna och taunus spindlar, blir 'Pivot radius' enligt Erroor's skiss jättemycket, jag har 12-17 cm med volvo 240 fälgar.

Det gör bilen tungstyrd, inget som man märker av vid 'vanlig' körning. Men när man pressar bilen så att en stor del av tyngden belastar samma hjul så är det svårt att hålla ratten.

Vanligt problem på vissa RC-bilar, där de kör med enorm servoverkan för att kompensera.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet vad Sierrans spindel har för KPI? Jag gjorde en sökning på Google och hittade siffran 2 deg. Kan det stämma?

Finns det någont enkelt sätt att förändra KPI på en befintlig spindel? Det innebär ju att man måste flytta ledpunkterna. Någon som provat?

Sierrans spindlar måste ha mer än två grader. Han som bygger Fas T (finns byggtråd på rejsa) valde Sierra (eller om det var Scorpio, det är nog ungefär samma) på grund av att den har mycket KPI. Jag tror också de måste ha lite mer KPI på grund av fjäderbenskonstruktionen.

http://locost7.info/files/steering/cortina_upright.gif

Här får jag det till att Taunusen har 4,25 grader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...