Matz Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 Är det någon som har koll på hur bränsletankar med returledingsanslutning vanligtvis är konstruerad? Är det så att man har ett invändingt "rör" i tanken som går till dess botten från den yttre anslutningen? Eller är det bara en "pip" monterad i tanken där returledningen ansluts!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 Min bränslepump har returen på sig själv. Det är en sån dränkpump som sitter i en fläns som skruvas fast i taket på tanken. Den kommer från en Escort -95. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 Ofta går returen till en "kopp" där sugledningen sitter. Det minskar risken att suga luft men ger högre temp på soppna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted June 14, 2006 Author Share Posted June 14, 2006 Tror jag har en tank där man har försökt att använda returledninges anslutning som avluftning! :mad: Villket gör att när man får "övertryck" villket man får pga. avsaknaden av en riktig luftning till tanken uppstår en fin hävert princip! Så bränslet hamnar på marken under bilen... Inte helt lysande! Hade tanken "bara" haft en anslutning i toppen på tanken hade man ju aldrig fått denna effekten men nu verkar det som ett rör finns inne i tanken och går till dess botten! Detta är dock åtgärda genom att "retur anslutningen" på tanken är pluggad och en avluftnings anslutning är gjord på påfyllnadsröret till tanken!! Jag blir så trött på detta, andra skit felet fom jag har upptäckt på bilen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 Jag skulle föredra att ha returledningen mynnandes mot väggen ganska högt, det motverkar skumbildning om det kommer tillbaka luft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted June 14, 2006 Author Share Posted June 14, 2006 (edited) Kanske har varit lite otydlig i mitt första inlägg! **Sorry** Var i "felsöknings" läge då jag undrade hur en tank med returledningsanslutning funkade! Blåste jag i slangen som användes som "avluftning" blev det en fontän med bränsle! Detta trots att anslutningen till denna slang sitter högst upp i bränsletanken och att tanken nästan var tom! Alltså måste det finnas ett rör/slang inne i tanken som går till botten eller nått liknade! Då jag kör med dubbla Weber 45:or så har jag ingen retur från dessa till bränsle tanken! Edited June 14, 2006 by Matz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.