Arrowsmith Posted September 8, 2006 Share Posted September 8, 2006 Jag tänkte kolla in ritningarna nu en kväll och vad det låter så blir man ju nyfiken... Det får nog bli senare i kväll redan :racesmile: Återkommer med åsikter efter jag har synat ditt jobb. Är det en komplett ritning eller är det bara delvis klar förhandskopia man laddar ner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted September 8, 2006 Author Share Posted September 8, 2006 Zwempha Klart jag vill ha synpunkter, tack så mycket för att du tar dig tid! Ska fixa stavfelen, jag kan inte stava på svenska heller :D Skarven D - F är konstig, det är anslutningen mot C som strular till det. Jag har ändrat den flera gånger och tycker att den här varianten blir minst fel. Hela grader är lite för stora steg tycker jag, rundat till halva grader skulle funka men det klarar inte programmet (eller snarast: jag klarar inte att få programmet att göra det ). Sedan är det inga svårigheter att mäta med en upplösning på tiondels grader med hjälp av väldigt enkla medel: en bit spånskiva, ett måttband och en tabell. Hur man gör kommer i del 1, så småningom. Det finns även beskrivet i någon gammal tråd här. Väldigt kul att ni gillar den. :) Arrowsmith Komplett är det inte, bara ram och hjulupphägningar. Jag har hoppar över de svåra bitarna, alla små färsten för rör och kablar, handbroms, pedalställ, rattstång osv. Växelspakslänkage för typ 9 lådan kanske kommer med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted September 9, 2006 Share Posted September 9, 2006 Ram och hjulupphängningar ÄR komplett i mina ögon när det gäller en locost ram... Alla andra fästen kan ingen begära att du ska rita in, det är ju oändliga versioner på det så det skulle jag aldrig bara försöka börja med i ditt läge. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard g Posted September 21, 2006 Share Posted September 21, 2006 hejsan alla glada! har suttit framför dator bra många kvällar/timmar nu och har bestämt mig för att bygga en locost. jag har inte köpt "boken" än men den ska inhandlas om den är till någon nytta när detta perfekta forum finns ? :D tycker den här ritningen verkar bra. men jag ska åka delad bakvagn.. finns det ritning för det i boken? bilen ska baseras på bmw delar :racesmile: mvh ///Rickard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted September 22, 2006 Author Share Posted September 22, 2006 Hej Rickard! Boken har bara stel axel. En kille som kallas rorty har gjort ritningar på både IRS och Dedion bakvagnar. Det kommer ny bok snart den här gången är bygget baserad på Sierra så det borde vara IRS där med. Så har visst priset gått upp från £250 till £1000 och EMRÅ bilen blivit fulare. Har planer på att bygga med BMW 6:a själv. Har plockat gerjor från en gammat 320. Har problem med motorn då det inte går att korta sumpen så det blir väldigt högt. Bakvagnen gav jag upp, bara diffklumpen väger lika mycket som en hel taunus axel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard g Posted September 22, 2006 Share Posted September 22, 2006 Hej Rickard!Boken har bara stel axel. En kille som kallas rorty har gjort ritningar på både IRS och Dedion bakvagnar. Det kommer ny bok snart den här gången är bygget baserad på Sierra så det borde vara IRS där med. Så har visst priset gått upp från £250 till £1000 och EMRÅ bilen blivit fulare. Har planer på att bygga med BMW 6:a själv. Har plockat gerjor från en gammat 320. Har problem med motorn då det inte går att korta sumpen så det blir väldigt högt. Bakvagnen gav jag upp, bara diffklumpen väger lika mycket som en hel taunus axel. om man skulle hoppa över iden med delad bakaxel och köra med stel taunus axel, finns dom med diffbroms? annar borde väl en volvo axel funka fint.. om den nu inte blir för bred :huh: tycker inte det borde vara nåra problem att bygga om oljepumpen.. det är ju bara att korta av benet med drivningen och göra om det andra benet som oljan går upp i... om du förstår hur jag menar? då kan man säkert tjäna ett gäng centimetrar på tråget :racesmile: hur mycket är är rimligt att ha motorn/tråget hänga ner under ramen ? få den göra det ? och får något sticka upp ur huven? ska ta lite mått på motorn (och pumpen) imorrn när jag åker ut till garaget så kan man ju kolla om det är möjligt att få dit motorn utan att huven hamnar för högt... mvh ///Rille Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted September 23, 2006 Author Share Posted September 23, 2006 Stel axel blir väldigt mycket enklare och inte särskilt mycket sämre om jag fattat rätt. Taunus och 740 axlar är nog i bredaste laget för en bokram. Har för mig att 240-axeln är smalare. Har också för mig att taunus-axeln finns i två varianter och att det är lättare att hitta diffbroms till den ena av dom. Om du inte tycker att det är problem att bygga om oljepumpen får du gärna fixa min också :D Jag tycker det ser enklare ut att ge sig på insuget. Jag har tänkt mig lite andra karossformer på mitt bygge så det är lite mer höjd att gå på än i en 7:a. Nedsticket beror väl på hur modig man är. SFRO rekomenderar minst 8cm frigång på lägsta punkten om jag minns rätt (?). Tråget hamnar en bit bakom framaxeln så det kan bli problem med kanter och fartgupp om det sticker för lågt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Har ett kalastråg på min, som bygger på bredden istället. Torrsump är hicost för folk som vill glänsa... :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted September 23, 2006 Author Share Posted September 23, 2006 Inte om man har en gammal BMW 6:a :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.