Drake Posted May 10, 2006 Posted May 10, 2006 Recept: Swift GTI 1,3 (1,6) samt G-lader från en corrado, ett MS och eE85. Borde bli lätt, kraftfullt och rappt gassvar! Vad tror ni, kan man behålla orginalkompet då? Ska jag tänka om eller är detta melodin? Drake :racesmile: Quote
ezroller Posted May 11, 2006 Posted May 11, 2006 Recept: Swift GTI 1,3 (1,6) samt G-lader från en corrado, ett MS och eE85. Borde bli lätt, kraftfullt och rappt gassvar! Vad tror ni, kan man behålla orginalkompet då? Ska jag tänka om eller är detta melodin? Drake :racesmile: Tja.. kan väl kanske matcha en Hayabusa-motor UTAN turbo. Men med turbo kan man plocka ca 400 pållar ur en Hayabusa-snurra. Sen ett litet frågetecken över hurvida vev och stakar överlever ett effektuttag på uppåt 150 hk/liter, eller om det krävs specialhärdad vev, h-stakar och special-lager. Kompressionen borde inte vara några probs då Saab har en prototypmotor för E85/ren etanol på 1,8 liter och 260 kusar med 12,5/1 i kompförhållande. En såpass kompakt motor kan möjligen behöva modifiering av vattenpumpen och större kylvätskevolym för att hålla tempen. Quote
Michael Th Posted May 11, 2006 Posted May 11, 2006 (edited) Tja.. kan väl kanske matcha en Hayabusa-motor UTAN turbo.Men med turbo kan man plocka ca 400 pållar ur en Hayabusa-snurra. Sen ett litet frågetecken över hurvida vev och stakar överlever ett effektuttag på uppåt 150 hk/liter, eller om det krävs specialhärdad vev, h-stakar och special-lager. Kompressionen borde inte vara några probs då Saab har en prototypmotor för E85/ren etanol på 1,8 liter och 260 kusar med 12,5/1 i kompförhållande. En såpass kompakt motor kan möjligen behöva modifiering av vattenpumpen och större kylvätskevolym för att hålla tempen. på Rejsa.nu finns en Swift med turbo 1,3 16 med 285 hk. skall bli fler ..men hästar är inte allt... jag kommer att använda mig av en swift 1,3 16 med ev en snigel senare... :D :racesmile: Edited May 11, 2006 by Michael Th Quote
ezroller Posted May 11, 2006 Posted May 11, 2006 på Rejsa.nu finns en Swift med turbo 1,3 16 med 285 hk. skall bli fler ..men hästar är inte allt...jag kommer att använda mig av en swift 1,3 16 med ev en snigel senare... :D :racesmile: Har de avslöjat v de gjort med nämnda Swifts motor? Och hur överlever växellådan allt det pulvret? *S* Quote
Michael Th Posted May 12, 2006 Posted May 12, 2006 (edited) Har de avslöjat v de gjort med nämnda Swifts motor?Och hur överlever växellådan allt det pulvret? *S* --------------------------------------------------------------------------------Superswift skrev: Öhh, 285 hästar skulle jag vilja veta lite mer om. Jag kör också med en turbokonverterad Swiftmotor dock med lite annan utformning på resten av plåten runtom. Var finns bilen? Vilken del av Sverige? Är det något man kan besöka? Kul projekt! Speciellt bakhjulsdriften! EDIT: Om du bygger ny motor så är jag spekulant på din gamla.... Visst kan du få lite info om motorn. Givetvis är cylindervolymen bibehållen, annars är det ju inget roligt. Dock är kompressionen sänkt till 8.5:1 med smidda JE-kolvar. Toppen är bearbetad ganska lätt, och ett par orginalkammar slipades om för att passa toppjobbet. Vevstakarna är kulpenade. Jag styr motorn med ett Haltech E6K, och ersatte orginalspridarna med 370-kubikare från Nissan 200 (ganska högt tryck på spridarna krävdes). Turbon är en Garret GT28BB som trycker på med 1.3 bar. Det är i stort sett det hela. Bilen står i Linköping, och visst får du titta in om du har vägarna förbi. _________________ Urban Granberg - Bygger bakhjulsdriven Suzuki Swift GTI med turbo här är trådenSuzuki Swift GTI Turbo RWD -88 han är en trevlig prick (om man så får säga..) du får mejla honom men som jag förstått så använde han sig av original swift lådan (framhjulsdrift) men nu blir det en getrag. jag kommer att använda mig av en samurai växellåda.. sedan får vi se hur länge det håller men man måste ju inte ha massor av mos om man ser till att hålla ner vikten :D och då är man ju i rätt ände med en swift morot... men annars tycker jag att en gsi 16 är en mycket lämplig kandidat..omega låda och allt är klart..sedan en snurra om och när behovet kommer... :racesmile: Edited May 12, 2006 by Michael Th Quote
Falcor Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 här är trådenSuzuki Swift GTI Turbo RWD -88 han är en trevlig prick (om man så får säga..) du får mejla honom men som jag förstått så använde han sig av original swift lådan (framhjulsdrift) men nu blir det en getrag. jag kommer att använda mig av en samurai växellåda.. sedan får vi se hur länge det håller men man måste ju inte ha massor av mos om man ser till att hålla ner vikten :D och då är man ju i rätt ände med en swift morot... men annars tycker jag att en gsi 16 är en mycket lämplig kandidat..omega låda och allt är klart..sedan en snurra om och när behovet kommer... :racesmile: Att välja G-ladern när du faktiskt kan välja vad som helst och få bättre funktion och driftsäkerhet är tokfel... Hoppa över G-ladern och skaffa en bättre kompressor från en Merca eller liknande.... Quote
Magoo Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 Att välja G-ladern när du faktiskt kan välja vad som helst och få bättre funktion och driftsäkerhet är tokfel...Hoppa över G-ladern och skaffa en bättre kompressor från en Merca eller liknande.... Jag håller med om att du ska hoppa över G-60 kompressorn. den kräver täta service intervaller och ordentlig omsorg för att den inte ska skapa ett hål i sig och din plånbok. vad gäller merca rootskompressor har den liknande verkningsgrad som en G-60 kompressor (g-lader) = kass. Om du ska ha ordntligt oompf i rovan med kompressor välj en lysholm/autorotor kompressor!!! den har både bra verkningsgrad och mycket god hållbarhet. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.