Ola-Lkpg Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 Tja! Jag undrar vad man ska ha för godstjocklek på fyrkantseprofilen (25*25) som man bygger ramen av, det står ej på ritningen. Tack på förhand! /Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 SFRO vill helst (krav?) att man bygger med 2 mm godstjocklek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ola-Lkpg Posted May 8, 2006 Author Share Posted May 8, 2006 SFRO vill helst (krav?) att man bygger med 2 mm godstjocklek. Tänkte oxå på är det någon speciell kvalitet man behöver? Sömnlösa rör ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 Sömnlösa rör ?? Aldrig hört talas om att rör skulle lida av insomnia... :prop: I tidigare diskussioner har man väl kommit fram till att materialet och kvalitetsnivån är viktigare än att de är sömlösa. Sömlöst är viktigt främst om det är trycksatta rör, och fyrkantsprofil är aldrig trycksatt. Eftersom det ska svetsas så är det väl konstruktionsstål med rätt hållfastehet som gäller. Inget härdat eller så, det lär bara avhärdas när man svetsar det... med spänningar som följd. Sök lite på rör och profiler så ska du nog hitta informationen du behöver. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ferm Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 Sfro killen jag pratade med ville ha 25x25x3! Mvh Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 Sömlöst kan bli sämre än sömmade om de svetsas. Det gäller svenska rör. utländska standarder kan vara anorlunda. Engelsmänen kan göra en liten hålffvinst på sömlösa rör men ramen blir INTE vridstyvare "bara" svårare att ha sönder. Sfro killen jag pratade med ville ha 25x25x3!Mvh Mange 2mm är gods är lättare att svetsa än 1,5 men 3mm???? det är väl ingen stegram heller? :blink: Det kan inte ha men hållfasthet att göra och inte gärna med svetsbarheten heller. Be om en motivering av godstjockleken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts