gka Posted January 28, 2004 Posted January 28, 2004 Hallå hallå... jag undrar en sak som jag tänkte fråga i en tidigare tråd, men det flummade ut och så glömde jag bort det. Aluminiumplåt måste ju ha tjockare godstjocklek än stålplåt för att vara lika styvt, eller hur? Vad kan man använda för omräkningsfaktor på plåttjocklek om man tänker sig att använda aluminium isf plåt på något ställe, eller tvärt om? Till exempel om man skulle vilja limma dit en aluminiumbottenplatta isf den 16 gauge (eller 1,5 mm) stålplåten som man ska svetsa dit enligt boken, vilken tjocklek ska aluminiumplåten ha för att ha samma styrka som stålplåten? Quote
svante Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Om du ska ha samma styvhet på aluminiumen som du har i en 1,5mm stålplåt så blir den aldeles för tjock. Man får acceptera att chassiet blir svagare när man väljer aluminium. Du kan ju kolla efter höghållfast aluminium men då blir det inget Locost-bygge längre... Jag tänker köra med 1,8 eller 2,0mm alu. Quote
Sonett7 Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Jag har för mig att jag lärt mig någon gång att skall man ha aluminium lika starkt som stål landar man på ungefär samma vikt. Nu gäller detta givetvis inte "super-special"-legeringar men det kan väl vara en fingervisning... Quote
svante Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Stål väger vä 7-8kg/dm3 och aluminium 3-4kg/dm3 => 1.5mm stål blir 3mm alu. Lite tjockt tycker jag... Quote
Gripenland Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Elasticitesmodulen för aluminium är en tredjedel av stålets. Pratar vi tryck och dragkraft, som i golvplåtarna måste man ha 3 ggr så tjock alu för att få motsvarande styvhet. Pratar vi böjning blir det en annan sak. Då påverkar geometrin och man kan inte använda ovanstående dimensionering. Quote
Sonett7 Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Vad det är skönt med folk som kommer med hårda fakta istället för de flummiga svar jag har att komma med... :D Quote
Acke Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Hmm... snor din topic lite och kommer med en egen fråga.. hjälper det om man kör med stål, men bara som ett X under bilen, eller måste det vara en hel platta ??? Quote
svante Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Plåten är ju till för att vi inte ska trilla ur ;) Skämt åsido, om du triangulerar med ett plattjärn typ 30x3 eller 25x3 så borde det hjälpa mot drag och lite mot tryck med tyvärr inte mot vrid. Definitivt värt ett test, kanske inte på min bil i dagsläget men vem vet? Quote
Acke Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 hehe.. jo jag har alugolv som det är nu men fyrkantsprofilen ligger "ren" undertill.. = ingen risk att trilla ur... fast de skulle vara snyggt å köra lite med Flintstone modellen.. ;) En stålplatta måste ju väga en del därav tanken på ett X istället... En fundering som jag har är om det blir turbulens för luften när man kör !?!? Fyrkantsprofilen under bilen måste ju ställa till det med luften tycker jag... Quote
svante Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Den tunna plåten sätter du ju på undersidan men plattjärnen kan du ju svetsa in på ovansidan innan du sätter dit plåten.. då ska det nog inte bli problem med turbulens.. Quote
Gripenland Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 hehe.. jo jag har alugolv som det är nu men fyrkantsprofilen ligger "ren" undertill.. Fyrkantsprofilen under bilen måste ju ställa till det med luften tycker jag... Menar du att alu. golvet ligger ovanpå golvbalkarna? Quote
Acke Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 jepps... "golvet" popnitat ovanpå ramen... så under så ser du fyrkantsprofilen ligga fritt så att säga... ja skall nog ta me mig kameran i eftermidda å ta lite nya kort..... satans svårt att förklara utan bilder :( Quote
Sonett7 Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Skämt åsido, om du triangulerar med ett plattjärn typ 30x3 eller 25x3 så borde det hjälpa mot drag och lite mot tryck med tyvärr inte mot vrid. Hittade denna bilden hos Stuart Taylor Gör man så här tror jag att man helgarderar sig rätt bra. Vridförstärkning tror jag inte man kan få i golvet om man inte lägger dubbla golv... den kraften tas väl upp av sidorna? Quote
Arrowsmith Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Jag använde 2mm saltvattenbeständig alu. till golvet i min bil även om det inte kommer att bli någon renodlad vinterbil :) den aluminiumen heter 5754 och är hård som bara den att försöka arbeta med jämfört med vanlig till övriga paneler använder jag 1mm 4007-14 som går under benämningen "halvhård" i listorna till plåten som ska böjas över scuttlen så ska jag använda en djupdragningsaluminium som heter 4007-12 vilken är väldigt lättformad.. Quote
gka Posted January 29, 2004 Author Posted January 29, 2004 Elasticitesmodulen för aluminium är en tredjedel av stålets. Pratar vi tryck och dragkraft, som i golvplåtarna måste man ha 3 ggr så tjock alu för att få motsvarande styvhet. Pratar vi böjning blir det en annan sak. Då påverkar geometrin och man kan inte använda ovanstående dimensionering. Alltså kan man inte tjäna något på att använda aluminiumplåtar i golv och förstärkningar? Det blir lika tungt som stål om det ska blir lika styvt? FAa..sen också... ;) Quote
Baalzamon Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Elasticitesmodulen för aluminium är en tredjedel av stålets. Pratar vi tryck och dragkraft, som i golvplåtarna måste man ha 3 ggr så tjock alu för att få motsvarande styvhet. Pratar vi böjning blir det en annan sak. Då påverkar geometrin och man kan inte använda ovanstående dimensionering. Alltså kan man inte tjäna något på att använda aluminiumplåtar i golv och förstärkningar? Det blir lika tungt som stål om det ska blir lika styvt? FAa..sen också... ;) Du får använda titan i stället, där finns fina vikt/styrke egenskaper! Quote
Acke Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 ok pöjkar... nu har pappa varit i garaget å plåtat för fulla muggar.. :D:D Här finns bilderna jag tog idag bla, på underredet som jag så fint försökte förklara hur det så ut här i tråden.. ( gick la sådär bra känns de som..) en bild säger mer än tusen ord säger dom så glo på... :D Här är alla bilder som jag har tagit eller som andra har tagit på bilen... finns ingen riktig hemsida ännu utan de få komma längre fram.... http://www.wide-network.com/budda/bilder/2...5-kop-av-budda/ http://www.wide-network.com/budda/bilder/2...03-06-08-arken/ http://www.wide-network.com/budda/bilder/2...003-06-10-meka/ http://www.wide-network.com/budda/bilder/2...6-12-mera-meka/ http://www.wide-network.com/budda/bilder/2...save-stadskamp/ http://www.wide-network.com/budda/bilder/2...svkg-runt-runt/ http://www.wide-network.com/budda/bilder/2...03-09-28-arken/ http://www.wide-network.com/budda/bilder/2...GBG-BlackStage/ http://www.wide-network.com/budda/bilder/2...e-nerplockning/ http://www.wide-network.com/budda/bilder/2.....1-kevlarstol/ http://www.wide-network.com/budda/bilder/2...9-nerplockning/ http://www.wide-network.com/budda/bilder/Blandat/ http://www.wide-network.com/budda/bilder/Lego-Budda/ Quote
Sonett7 Posted January 30, 2004 Posted January 30, 2004 >>Acke Du har ju redan kryss-stag i golvet så i ditt fall hade jag bara popnitat en plåt på undersidan också för att få ett slätt golv - kanske till och med under motorrummet men se i så fall till att du har ordentliga luftutsläpp på sidan eller uppåt istället. Quote
gka Posted January 30, 2004 Author Posted January 30, 2004 Du får använda titan i stället, där finns fina vikt/styrke egenskaper! Äsch, det får bli vanlig plåt. Skulle mest undersöka lite alternativ. Ska ju ändå upp i 733 kg så... :) Dessutom är titan så sprött och jobbigt, säger dom. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.