Jump to content

Hjulinställningar


Micael

Recommended Posts

Håller precis på att försöka ställa in hjulvinklarna. Är det nå som har lite bra tips på det. Jag tycker inte att jag får till det.

Hittills har jag ställt in cambern på 0 grader med ett vattenpass mot fälgen. Sen har jag lagt en rak planka från bakhjulet och fram till framhjulet och ställt det hjulet rakt. Sen har jag justerat båda hjulen så att båda är raka (framhjulen) via inställning på styrlederna.

Är det så man gör?

Sen planerar jag att ställa lite toe out men det kan jag göra senare.

En annan sak, hur viktigt är det att bakhjulen spårar med framhjulen. Det verkar som att min bakaxel sitter typ 7 mm åt ena sidan, alltså den är parallellförflyttad. Jag kan justera det med panhardstaget, men är det värt det?

Eller ska man lämna in det och fådet gjort på en verkstad?

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

som jag förstått det så skall fordonet vara yrkesmässigt inställt inför sfro besiktningen..

en rätt inställd bil är kul att köra och gör att bla däcken håller längre så det är inget att tveka över.

med rätt utrustning ställer dom in bilen till fast kostnad på någon timme.

vissa saker skall proffs göra.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej!Du kan ställa in vinklarna själv.Vad gäller bakaxeln,så ställ den så bra du kan med panhardstaget.

Jag har mätt in min bakaxel med måttband.Mittspåret i däcket till ramsida.Samma mått på båda sidor=bra.

Framvagnen är inte så svår.Du behöver någon form av vinkelmätare.Ett digitalt vattenpass är guld värt.Det finns andra mätare också,clinometer t.ex.

Jag använder taunusspindlar,och gjorde ett verktyg för castermätning.Undre och övre kulled har spår av dubbhålsborr efter gängning.Däremellan spände jag två spettsslipade skruvar utan skallar med hjälp av en bred mutter(två ihopsvetsade blir bra).På den ena skruven har jag svetsat ett 300mm långt plattjärn vinkelrätt mot skruven.När dessa spänts mellan lederna ,kan man ställa en vinkelmätare på plattjärnet och läsa av caster.Fungerar bra.Jag rekommenderar 9 grader.

Camber läser man av genom att lägga an vattenpass eller dyl. mot däcksidan.

Det krångligaste är bumpsteer.Det tar tid,och bilen måste pallas upp.Nedre bärarm skall vara horisontell.

Man utgår därifrån och hissa spindeln upp/ner inom dämparens hela slaglängd.Tänk på att ha ca. 60% indämpning och 40% utdämpning.Sätt en spånskiva mot spindeln via hjulmuttrarna.Man får läsa av med klocka vid samma avstånd som fälgen är bred.När man flyttar styrväxeln,ställ in toe noll innan varje avläsning.Tänk på att styrarmarna helst skall vara parallella med undre bärarmar.

Mycket att smälta,men det går bra om man tar det lugnt.

mvh pixbo :)

Link to comment
Share on other sites

Proffsen har dyra apparater som gör jobbet snabbt men apparaterna är ofta inställda med vattenpass och tumstock, och hur många "proffs" ställer in bumpsteer? Dessutom vet väl dom flesta däckgubbar inte vilka värden en hembyggd sjua skall ha.....

Nä gör som pixbo beskriver (jag hade dock mätt camber från fälgen) hjulinställning är inte "rocket science" finns en jäkla massa tips på rejsa.nu (bra ide med casterverktyget pixbo)

Jag hade nog ställt lite toe in för besiktningen, självstyr lite bättre då vad jag har fattat.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Ett laservattenpass, rödpunktssikte eller en laserpekare är kanon när man ska kolla bumpsteer. Sätt fast vid spindeln, rikta lasern mot en vägg eller nått och hissa hjulupphängningen upp och ner. Punkten ska i stort sett gå i en rak linje. Borde funka för toe-inställning oxå... med ett lod och en tumstock kan man nog fixa camber med.

Link to comment
Share on other sites

Hej!Du kan ställa in vinklarna själv.Vad gäller bakaxeln,så ställ den så bra du kan med panhardstaget.

Jag har mätt in min bakaxel med måttband.Mittspåret i däcket till ramsida.Samma mått på båda sidor=bra.

Framvagnen är inte så svår.Du behöver någon form av vinkelmätare.Ett digitalt vattenpass är guld värt.Det finns andra mätare också,clinometer t.ex.

Jag använder taunusspindlar,och gjorde ett verktyg för castermätning.Undre och övre kulled har spår av dubbhålsborr efter gängning.Däremellan spände jag två spettsslipade skruvar utan skallar med hjälp av en bred mutter(två ihopsvetsade blir bra).På den ena skruven har jag svetsat ett 300mm långt plattjärn vinkelrätt mot skruven.När dessa spänts mellan lederna ,kan man ställa en vinkelmätare på plattjärnet och läsa av caster.Fungerar bra.Jag rekommenderar 9 grader.

Camber läser man av genom att lägga an vattenpass eller dyl. mot däcksidan.

Det krångligaste är bumpsteer.Det tar tid,och bilen måste pallas upp.Nedre bärarm skall vara horisontell.

Man utgår därifrån och hissa spindeln upp/ner inom dämparens hela slaglängd.Tänk på att ha ca. 60% indämpning och 40% utdämpning.Sätt en spånskiva mot spindeln via hjulmuttrarna.Man får läsa av med klocka vid samma avstånd som fälgen är bred.När man flyttar styrväxeln,ställ in toe noll innan varje avläsning.Tänk på att styrarmarna helst skall vara parallella med undre bärarmar.

Mycket att smälta,men det går bra om man tar det lugnt.

mvh pixbo :)

Vänta nu.....

Min caster är redan inställd (har köpt ramen med bärarmar) så den kan jag inte göra nåt åt. Bumpsteer kan jag ju mäta men jag kan inte flytta kuggstången. Den sitter där den sitter. Men det går ju att justera in den så att leden på styrarmarna ligger i linje med övre och under bärarmsled (förutsatt att kuggstången sitter där den ska) Efter det kan jag ju sen justera toe in/out.

Link to comment
Share on other sites

caster 9 grader, blir det inte tungstyrt? kör alla med så mycke caster?

ska provköra för 1.a gången när det slutar regna.

wankel seven

Christer,

Jag byggde med ett chassi från ST vilket gav ca 3 grader caster. Vid SFRO2 fick jag nedslag på för dåluig självcentrering och blev rekomenderad att bygga nya övre bärarmar för att öka castern och även självcentreringen. Sagt och gjort, nya bärarmar svetsades och ställdes in. Resultatet blev något bättre självcentrering men MYCKET sämre "känsla". Den blev betydligt trögare att styra.

Boven i dramat är som jag förstår det Taunusspindlarna som kräven en smått fantastik negativ offset för att få hyfsad geometri på framvagnen.

Kortsiktigt kör jag nu med originalcastern (ca 3 grader) och skall på längre sikt bygga nya spindlar och motsvarande bärarmar. Då bör jag kunna ha 3 grader caster och bra självcentrering (hoppas jag :-)

//Bernt

Link to comment
Share on other sites

Frågan var hur man gör för att ställa hjulvinklarna, jag kan iallafall skriva hur jag gjort men om det är så man gör vete spörs.

Jag tog ett 80x40mm fyrkantrör som jag sågade i två 1m bitar, i mitten på plattsidan borrade jag två hål för hjulbultarna och ett mellan dessa för navet, på motsatta sidan borrades två större hål lagom för hylsan att dra muttrarna med och hålet för navet.

Bilen har jag uppallad i våg med bockar även under undre bärarmarna så de också är i våg.

Fyrkantrören skruvar jag fast i hjulbultarna och med dem i lod kan jag ställa cambern med hjälp av ett vattenpass med en distans i änden för att få rätt vinkel.Och med rören i våg kan jag med ett annat litet hjälpmedel ställa toeinnen.

Detta hjälpmedel ser ut som ett u som jag kan flytta framför och bakom rören för att få samma mått för toein 0 eller det gradtal som önskas.

Jag har också ställt bakvagnen på samma sätt men där har jag också mätt så det är samma mått mellan bilens sida och röret på bägge sidor.

Bumpsteer har jag inte mätt än men min tanke är att ställa en lodrät vinkel i varje ända av röret för att se om röret följer vinklarna under rörelsen, min tes är att om det uppstår bumpsteer så kommer avståndet till vinklarna vara olika i ändarna under rörelsen. Hjulet dras ju inåt bilen både vid upp och nerfjädring men vid 0 bumpsteer skall avståndet mellan vinklarna och röret vara lika stort i bägge ändar.

Fördelen med dessa fyrkantrör som jag ser det är att avvikelserna blir större ju längre från centrum man kommer och blir lättare att mäta.

Men som sagt om det är så här mn gör vete spörs. :)

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Frågan var hur man gör för att ställa hjulvinklarna, jag kan iallafall skriva hur jag gjort men om det är så man gör vete spörs.

Jag tog ett 80x40mm fyrkantrör som jag sågade i två 1m bitar, i mitten på plattsidan borrade jag två hål för hjulbultarna och ett mellan dessa för navet, på motsatta sidan borrades två större hål lagom för hylsan att dra muttrarna med och hålet för navet.

Bilen har jag uppallad i våg med bockar även under undre bärarmarna så de också är i våg.

Fyrkantrören skruvar jag fast i hjulbultarna och med dem i lod kan jag ställa cambern med hjälp av ett vattenpass med en distans i änden för att få rätt vinkel.Och med rören i våg kan jag med ett annat litet hjälpmedel ställa toeinnen.

Detta hjälpmedel ser ut som ett u som jag kan flytta framför och bakom rören för att få samma mått för toein 0 eller det gradtal som önskas.

Jag har också ställt bakvagnen på samma sätt men där har jag också mätt så det är samma mått mellan bilens sida och röret på bägge sidor.

Bumpsteer har jag inte mätt än men min tanke är att ställa en lodrät vinkel i varje ända av röret för att se om röret följer vinklarna under rörelsen, min tes är att om det uppstår bumpsteer så kommer avståndet till vinklarna vara olika i ändarna under rörelsen. Hjulet dras ju inåt bilen både vid upp och nerfjädring men vid 0 bumpsteer skall avståndet mellan vinklarna och röret vara lika stort i bägge ändar.

Fördelen med dessa fyrkantrör som jag ser det är att avvikelserna blir större ju längre från centrum man kommer och blir lättare att mäta.

Men som sagt om det är så här mn gör vete spörs. :)

Allt Gott

Bengt

Smart.

Men då mäter du mellan rör i framkant, dels inne vid navet och dels ute vid slutet av rören för att se skillnaden, eller. Jag menar det går ju inte att mäta bakom naven, där är ju själva bilen.

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar inte riktigt vad du menar bakom naven, men det jag gör är att mäta avståndet mellan rören i deras ändar när de ligger i våg, på det viset får jag dubbla skillnaden om du förstår hur jag menar.

U-ét jag gjort gör att jag kan mäta där bilen är i vägen. Uét består av en bräda på högkant som ligger på golvet med små klossar i ändarna och två brädor skruvade lodrätt i ändarna där jag kan märka på bredden mellan rören, sen flyttar jag den framför och bakom rören och justerar tills märkena hamnar på samma ställe eller med den skillnaden som är önskad.

Uét har också stöd i sidled så det står för sej själv.

Kan detta ha rett ut nåt tro?

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar inte riktigt vad du menar bakom naven, men det jag gör är att mäta avståndet mellan rören i deras ändar när de ligger i våg, på det viset får jag dubbla skillnaden om du förstår hur jag menar.

U-ét jag gjort gör att jag kan mäta där bilen är i vägen. Uét består av en bräda på högkant som ligger på golvet med små klossar i ändarna och två brädor skruvade lodrätt i ändarna där jag kan märka på bredden mellan rören, sen flyttar jag den framför och bakom rören och justerar tills märkena hamnar på samma ställe eller med den skillnaden som är önskad.

Uét har också stöd i sidled så det står för sej själv.

Kan detta ha rett ut nåt tro?

Bengt

japp nu är jag med

Det är nåt sånt jag har funderat på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!Du kan kompensera för lite caster mar mer camber.Funkar till en viss del.Tyngre styrning men viker in snabbare i kurvor samt stabil framåt.Man sliter dock mer däck.

Jag har slipat ner hylsorna på a-armarna i bakkant mot en solskiva(stor rund slipskiva) och satt brickor i framkant.Flyttade således bärarmarna bakåt 4mm.Det gjorde susen.Kunde minska camber 3 varv på övre Transitled. Jag undrar varför alla klagar på Taunusspindeln?Om man bortser felet i boken som ger dålig caster,eller chassier som har fel placering av övre bärarmsfästen,så fungerar de utmärkt.

En 140 spindel med 0 caster fungerar väl inget vidare heller?

Jag följde boken och fick bygga om mina armar flera gånger innan jag blev nöjd.

Okej,jag har alltid varit förtjust i Taunusar.Farfar hade flera när jag var liten.Har haft några själv...

Mvh pixbo :)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om jag får tillverka nya övre bärarmar? 9°, jag satsade på 5°.

Jag undrar också lite om kritiken mot taunusspindlar, hur många som kör med taunusspindlar har taskiga erfarenheter?

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej!Taunusspindeln är ju bara dålig(?) om man inte har koll på det innan.Jag byggde efter boken och då blev det fel.Hade jag byggt idag,så hade jag satt fästena annorlunda.Min bil är helt neutral på vägen,kör utan problem med en hand på spaken även när det kurvar på.30 cm ratt.

Om man tittar strikt på geometrin finns det nog bättre på pappret,men Taunusspindeln vet inte om detta,så det går att få bra fason på grejorna.

mvh pixbo :) ;) :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...