Michael Th Posted March 13, 2006 Share Posted March 13, 2006 (edited) hejsan jag har hört någonstans.... tror jag.. att man kan montera en diffbroms från en volvo 1031 (1041??) i huset från en volvo 360 bakaxel.... går det... min tanke är att ta nämda lamell diff(broms) från en fd polis volvo 240 montera den i ett alu hus från en volvo 360 svarva en ny framände och använda de dion röret och bromsarna alt bygga en 4 ledad bakvagn.. som sagt är jag ute och cyklar... skall jag köpa axeln??? (240 -88 har jag för mig) då jag kommer bygga lätt med ett bok schassie tror jag inte jag kommer att använda axeln i original skick. nå ni lärde berätta hur jag skall göra :notworthy: :racesmile: Edited March 13, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Posted March 13, 2006 Share Posted March 13, 2006 Nix det går ej. Diffspärr till 360 axeln fanns som tillbehör i Österike. Alltså inget originaltillbehör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted March 13, 2006 Author Share Posted March 13, 2006 nja man behöver inte alltid original för att få det att funka. :D fick höra i kväll att i 340/tidiga 360 med 4 växlad låda passar 240 diffbroms ,om man slipar ner bultarna till kronhjulet.... detta är tydligen något man gjorde... men om jag gör så... vet ej. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 13, 2006 Share Posted March 13, 2006 I ett garage några km. från mej där jag brukar vara,så håller detta just på att genomföras. diff från en 1030/1031 (samma) håller på att monteras i en 360 "transaxel". Det är inte bolt-on på långa vägar men i dagsläget ser det inte helt hopplöst ut, utan det ser ut att kunna lyckas med en del besvär. Inte gjort på en kafferast dock.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 13, 2006 Share Posted March 13, 2006 hejsan jag har hört någonstans.... tror jag.. att man kan montera en diffbroms från en volvo 1031 (1041??) i huset från en volvo 360 bakaxel.... går det... min tanke är att ta nämda lamell diff(broms) från en fd polis volvo 240 montera den i ett alu hus från en volvo 360 svarva en ny framände och använda de dion röret och bromsarna alt bygga en 4 ledad bakvagn.. som sagt är jag ute och cyklar... skall jag köpa axeln??? (240 -88 har jag för mig) då jag kommer bygga lätt med ett bok schassie tror jag inte jag kommer att använda axeln i original skick. nå ni lärde berätta hur jag skall göra :notworthy: :racesmile: Vad hadde du tänkt använda 360-lådan i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted March 13, 2006 Author Share Posted March 13, 2006 Vad hadde du tänkt använda 360-lådan i? nja inte lådan ... bok schassie swift 1,3-16 samurai låda. bakaxelhus volflo 340/360 med volfo diffbroms :D är en tanke... letar lowcost alternativ som även är lätta... altså bakaxelklump för 4 ledad bakvagn alt de dion bakvagnsupphägning... :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted March 14, 2006 Share Posted March 14, 2006 nja inte lådan ... bok schassie swift 1,3-16 samurai låda. bakaxelhus volflo 340/360 med volfo diffbroms :D är en tanke... letar lowcost alternativ som även är lätta... altså bakaxelklump för 4 ledad bakvagn alt de dion bakvagnsupphägning... :racesmile: Varför inte använda 240-axeln då? Den kanske väger mer, men 360-axeln är ju fruktansvärt klumpig, och kommer stjäla stolsutrymme för dig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 14, 2006 Share Posted March 14, 2006 240-axeln är ju inte direkt delad ;) Sierra/scorpio-diff Jag har tittat på äldre subbaruaxeln, jag har ett par stycken och den är väldigt liten och smidig, ser riktigt användbar ut. Peugot 405/505 har en lätt, smidig och stark diff, dessutom ganska vanlig med diffbroms. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted March 14, 2006 Share Posted March 14, 2006 240-axeln är ju inte direkt delad ;)Sierra/scorpio-diff Jag har tittat på äldre subbaruaxeln, jag har ett par stycken och den är väldigt liten och smidig, ser riktigt användbar ut. Peugot 405/505 har en lätt, smidig och stark diff, dessutom ganska vanlig med diffbroms. 504 och inte 405 som är framhjulsdriven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted March 14, 2006 Author Share Posted March 14, 2006 nej 240 axeln är inte delad. det vet jag.... tankte i sådant fall använda mig av bara 240diff klumpen i ett 360 hus..dvs bakaxelklump huset minus 360 växellådan..=litet alu hus..sedan kardan till min växellåda... subaro diff... man skall hitta en sådan.. till rätt pengar. jag bygger lowcost.. likadant pega bakaxel... hittar dom inte så lätt och finns dom med diffbroms original??? viktigt viktigt.. kanske inte behöver det direkt men vill inte behöva bygga om när jag vill ha en diffbroms. men som sagt INTE 360 lådan jag bygger ett smalt schassie och vill inte ha ett camping bord mellan stolarna. :D Ps. skall du sälja en diffad subba klump?? ds. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 14, 2006 Share Posted March 14, 2006 Jo, jag förstod poengen med att ha diffhuset från en 3-seriebil. Subaru-diffarna vet jag inte vilka som finns med bromsad diff, men det torde inte vara helt ovanligt då de körts mycket rally med dem. En rostig subaru får du oftast mot avhämtning, så delar borde gå att gå tag i. Jag hämtade två subbor i höstas :) Peugo 505 var vanlig med lamelldiff på slutet, turbobilarna hadde det standard, och jag tror dieslarna med. Det är ju bra att bygga så att det går att uppgradera utan att bygga om, ;) Själv tror jag inte jag skall sälja någon subbadiff, men får jag bra betalt så ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.