Guest FWO Posted August 20, 2003 Share Posted August 20, 2003 Hej, håller på att ställa in framvagnen inför sfro besiktning men har fått problem med att bilen inte strävar efter att gå rakt fram efter sväng. Den stannar kvar i svängen och man får vrida tillbaka ratten. Är detta enbart för lite caster eller finns det annat som påverkar detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted August 20, 2003 Share Posted August 20, 2003 Är detta enbart för lite caster eller finns det annat som påverkar detta? Även "King pin inclination" och tillhörade "scrub radius" har inverkan. Misstänker även att toe kan påverka självcenteringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted August 20, 2003 Share Posted August 20, 2003 Du vet kanske om att på SFRO-sidan står det nu att du skall visa upp kvitto på att en firma/proffs har ställt in fram/bakvagn. mvh conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted August 21, 2003 Share Posted August 21, 2003 Av vad jag kan förstå från diskusionerna på locostbuilder så är problemet vanligt och mer toe-in hjälper en del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted August 21, 2003 Share Posted August 21, 2003 Det verkar som lutningen på styrspindeln ska vara större... har läst nånstans att runt 7grader bör den vara.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 21, 2003 Share Posted August 21, 2003 Hej , klipper in lite från en artikel, skulle tro att du ha för lite caster vinkel ( Ica kundvagns vinkel kan man ju säga :D ) ########################## Caster & Kingpin Inclination (KPI) To offer enough feel to the steering and to get a self returning action the suspension can be set up to achieve this by carefully choosing the caster angle and kingpin inclination angle. You can get a very strong self centring effect if the tyre footprint trails the steering axes. As shown here in the wheel of a handcart and the same principle as used in our car. The angle between the steering axis and a line from wheel center to the ground is called the caster angle. The bigger the angle the stronger the self centring action. If the angle is negative the steering is very light and very very nervous. Another way to get a selfcentring action is by creating a steering offset. (3. In the figure to the right). This can be created if the projected KPI angle doesn't align with the footprint center of the tyre. The wheelforces will try to pull the center of contact patch of the front wheels forward, thus the wheel will rotate about the point of the kingpin axle projected to the ground. The steer momentum is the product of distance 3. and the wheelforce. Increasing the inclination angle will decrease the self centring steering effect. Also notice that the steering effort here is changing with the amount of power supplied to the wheels.... So for front wheel drives reducing steering effort by altering the KPI is not a very elegant solution. So why not increase the KPI so that distance 3. is zero.....?? Well with increasing KPI also the lateral forces on the cars increase thus making it more receptive to roll and instability. With McPherson an increase of KPI also means that the turrets protrude more deeply into the engine bay. ######### På http://members.tripod.com/~RoverSD_1/suspension.html finns bilder + mera matnyttigt från artikeln. Själv siktar jag på (rätt eller fel ?!!?! det får vi se) Camber - .5 grad Caster 4 grad (justerbar dock ) kingpin 11 grad lite mycket ej justerbar ( 9 är nog mera normalt men vi får se hur det går ) scrub radius väldigt liten runt 10 mm (justebar med mellanlägg eller fälg byte ) Rollcenter fram ca 40 mm bak ca 150 mm senast jag titta på var stagen får plats ( ej färdigt än) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted August 22, 2003 Share Posted August 22, 2003 Här är en tråd från Rejsa.nu med ett bra boktips. Har den själv och den går igenom vilka mått, vinklar etc man bör eftersträva för att få sin Locost att uppföra sig bra på banan/vägen. Kan rekommendera den starkt... http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4187 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted August 22, 2003 Share Posted August 22, 2003 Hejsan, Har haft boken i ca 0,5 år. Bra bok! Hjälpte mig att fixa bakvagnen( sierra) med A-armar. Hoppas att det fungerar sedan! m ;o) h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fwo Posted August 27, 2003 Share Posted August 27, 2003 Hej, min caster är 4 grader idag, och nu tillverkar jag nya övre bärarmar så att castervinkel går att justera upp till 7 grader, det borde ge en bra återgång på styrningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cat7even Posted August 27, 2003 Share Posted August 27, 2003 Hej, håller på att ställa in framvagnen inför sfro besiktning men har fått problem med att bilen inte strävar efter att gå rakt fram efter sväng. Den stannar kvar i svängen och man får vrida tillbaka ratten. Är detta enbart för lite caster eller finns det annat som påverkar detta? Av egen erfarenhet vet jag att du kan få samma effekt om du tightat upp styrarmarna för hårt(shimsen vid kulleden) Jag hade glapp och tog bort shims för glatta livet. Gissa om jag blev förvånad när bilen inte självcentrerade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 29, 2003 Share Posted August 29, 2003 Hej , med 4 grader borde det inte vara några problem med själv centrering. Vetdu hur resten av framvagnen står ? kingpin och scrub ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 5, 2004 Share Posted May 5, 2004 Kanske läge att skaffa DIRAVI-styrning, det är självcentrerande :wohow: :whistling: Fungerar även när bilen står still, helt underbart (dessutom så slipper man ha mekanisk kontakt mellan styrväxeln och ratten :twisted: ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted May 5, 2004 Share Posted May 5, 2004 Kanske läge att skaffa DIRAVI-styrning, det är självcentrerande :wohow: :whistling: Fungerar även när bilen står still, helt underbart (dessutom så slipper man ha mekanisk kontakt mellan styrväxeln och ratten :twisted: ) Och hur lätt är det systemet då? ;) Om du inte har någon direktkontakt mellan ratt och styrväxel hur styr du då om remmen till servopumpen går av? :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 18, 2004 Share Posted May 18, 2004 Ja, dels så tar det en stund innan huvudaccen är tom, men styrningen fungerar faktiskt trycklöst med, men med ett himmla glapp, och mycket muskler. Det sitter en koppling mellan DIRAVI-enhetern och styrväxeln, so greppar i om servot blir trycklöst. Fast med tanke på vikt tror jag ett sånt styrservo passar bättre i större bilar. :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 19, 2004 Share Posted May 19, 2004 Ja, dels så tar det en stund innan huvudaccen är tom, men styrningen fungerar faktiskt trycklöst med, men med ett himmla glapp, och mycket muskler.Det sitter en koppling mellan DIRAVI-enhetern och styrväxeln, so greppar i om servot blir trycklöst. Fast med tanke på vikt tror jag ett sånt styrservo passar bättre i större bilar. :whistling: hmm i min värld låter Diravi som någon som är mycket trevligt på en landsvägs bil. Men kanske inte passar på en sportbil där man VILL ha tillbaka signaler i ratten om vad hjulen håller på med :) . Det är ju blandannat därför man fixar med scrubb, kingpin och caster. --> styrkänsla ( om man har tur och gör rättt) :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.