Ferm Posted February 21, 2006 Share Posted February 21, 2006 Hur var det nu med måtten som är rekomendationer från sfro!? Jag har letat och hittar inte måtten sfro vill att man ska följa i största möjliga mån, är det någon snäll själ som har dem i huvudet eller rent av på papper så vore jag tacksam för ett inlägg med dom. Mvh Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarl Posted February 22, 2006 Share Posted February 22, 2006 Hur var det nu med måtten som är rekomendationer från sfro!? Jag har letat och hittar inte måtten sfro vill att man ska följa i största möjliga mån, är det någon snäll själ som har dem i huvudet eller rent av på papper så vore jag tacksam för ett inlägg med dom.Mvh Mange Direkt ur SFRO-boken, men rekommendationerna är inte SFRO:s utan kommer från "högre ort" alltså det Europeiska s.k. ECE-reglementet för hur en bil skall vara konstruerad: Mellan gaspedal och bromspedal: Max 100, minst 50 mm. Mellan koppl.pedal och bromsped: Minst 50 mm. Mellan kopplingspedal och väggen till vänster: Minst 50. Mellan bromspedal och vänsterväggen: Minst 160 mm. Mellan bromspedal och högerväggen: Minst 130 mm. Alla mått mätta från pedalens kant ( ej centrum ) Gaspedal och bromspedal skall dessutom ligga på ungefär samma höjd i viloläge. Bromspedalen skall dessutom sitta till höger om rattstången enl. reglementet. ( På min bil finns inte mycket som stämmer enligt ovan, och ingen mätte vid besiktningarna, men man vet ju aldrig hur nitiska dom är på besiktningen ) jarl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ferm Posted February 23, 2006 Author Share Posted February 23, 2006 Tackar så hjärtligt för svaret, nu är det bara att börja labba ihop ett ställ! Mvh Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted February 23, 2006 Share Posted February 23, 2006 Sunt förnuft är nog viktigt. Det skall ju kännas bra när man skiftar mellan gas och broms http://surl.se/amsy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted March 21, 2006 Share Posted March 21, 2006 Jag råkade komma över lite laserskurna plåtdelar till ett pedalställ. Skuret i ganska klen dimension men det är av bättre kvalisort. Broms- och kopplingspedalerna får jag grilla ihop på egen hand men det borde inte var så svårt, bara att bocka plåten så den passar "gavlarna" och sedan göra axeln av hydraulrör med plastbussningar. Gaspedalen löses på plats. Ska tydligen vara någon slags billighetskopia av något som säljs av Sellholm eller vem det nu var. Eller så snickrar jag ihop ett hängande ställ med Volvodelar. Kan aldrig bestämma mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts