Tommy Posted February 12, 2004 Posted February 12, 2004 Hallå! Hur får man till ett bra fungernade pedalställ. Vad är det för delar som kan vara bra att ha? bromcylinder m.m.? Har ju bromsystem från en sierra men den är ju så jäkla stor:) Tacksam för många bra svar:) Mvh Marcus hej, jag kör med pedalställ från en volvo 745a.. bromsservon e gigantisk men den får plats ändå.. Blev nyfiken på ditt pedalställ! Fick du kapa pedalstället på vänser sida / flytta kopplingen åt höger ? Eller monterade du det som det var? :unsure: Quote
Loterus Posted February 12, 2004 Posted February 12, 2004 jag kapa kanske 15mm på själva kopplingspedalen så att den flyttades in lite närmare dom andra.. sedan svetsade ja en liten plåtbit som ja skruva fast den vänstra pedalställsdelen i.. och bocka til en stödplåt framtill mot den andra delen utav pedalstället.. Quote
SJUAN Posted February 13, 2004 Posted February 13, 2004 Jag må nog säja att när jag prövade o köra formel 3 så var där ingen servo och det var full kontoll på inbromsningarna :rolleyes: Quote
gka Posted February 15, 2004 Posted February 15, 2004 Jag har inte kört någon värsting/racingbil (värsta är nog nya 9-3 Aero och DEN kunde iofs bromsa!), men jag tror också att det är viktigt med så lite flex som möjligt i systemet för att få bästa kontroll. Alltså stabila ok och framförallt spunna slangar. Sen kan slitsade skivor göra så att bromsarna tar mer direkt och inte efter typ några tiondelar, har jag läst de som tycker. Det jag menar är bara att servo eller inte betyder inte allt för känslan i bromsarna. Quote
Tommy Posted February 15, 2004 Posted February 15, 2004 bromsvåg är en anordning som balanserar pedalkraften till två mindre bromscylindrar, en till frambroms och en till bakbroms. Det gör att du kan fintrimma bromssystemet. Är det någon som byggt en egen bromsvåg och som ev kan bidra med ritning eller bilder? Quote
Acke Posted February 15, 2004 Posted February 15, 2004 har just diskuterats på rejsa.nu och det finns lite info här... Bromsvågsdiskution..... Quote
svante Posted February 16, 2004 Posted February 16, 2004 Enkelt kan man väl säga att hur man gör en bromsvåg... Ett rör sätts genom pedalen där broms...bla bla bla.. sätter in en bild på konstruktionen.. hoppas ni förstår det är en kulled i mitten och bromscylindrarna är anslutna i ytterändarna av pinnen. Bromspedal i mitten Quote
JohanB Posted February 16, 2004 Posted February 16, 2004 Det här med bromsvåg, kan någon förklara lite mer hur det fungerar? Vad är det som flyttar sig när man skruvar t.ex.? Det borde vara kulan inne i röret... hur blir det med en uniball? Mer info om detta, det är ju intressant, kanske lite onödigt för en annan iof..? När jag tittar på dom bilderna som finns här och på rejsa så tycker jag det ser lite... rangligt ut eller vad man ska säga. Sen angående det här med servo, jag har ju aldrig kört bil utan servo, vad jag vet iaf... Men blir det som när man stänger av bilen, och försöker bromsa när all servoverkan försvunnit? eller kan det vara så att servot gör att det blir lite tyngre när det inte är med och hjälper till? Det kan ju vara lite kul att få en uppfattning om detta innan man har byggt bilen... Quote
Janne L Posted February 16, 2004 Posted February 16, 2004 Hej, Har haft en liten Autobianchi ca 700 kg och ingen servo! Inte är det så tungtrampat som servo utan motorn igång. Men visst lite tyngre än med servo inte så att det störde. m :D h Janne Quote
svante Posted February 16, 2004 Posted February 16, 2004 Det här med bromsvåg, kan någon förklara lite mer hur det fungerar?Vad är det som flyttar sig när man skruvar t.ex.? Det borde vara kulan inne i röret... hur blir det med en uniball? Mer info om detta, det är ju intressant, kanske lite onödigt för en annan iof..? När jag tittar på dom bilderna som finns här och på rejsa så tycker jag det ser lite... rangligt ut eller vad man ska säga. A. Det man flyttar är precis kullagret därinne, sitter ofta en mutter på var sida (enklast). Uniball är inte riktigt rätt utan ett kullager som klarar vridning bör det vara. Du behöver två bromscylindrar, en för bakbroms och en för frambroms. B. Att det blir rangligt vet jag inte om jag håller med om mendet ställer högre krav på pedalinfästningen och lagret. Hoppas jag klargjort lite.. Quote
Guest real7 Posted February 17, 2004 Posted February 17, 2004 Hej Svante! Det är en sfärisk bussning, dvs samma som sitter i änden av en uniball som sitter i pedalen, inte "ett kullager som klarar vridning". Såg du inte det i söndags?!? B Quote
svante Posted February 17, 2004 Posted February 17, 2004 Jag är väl lite trög... men min skiss var väl fin? Har inte hunnit testa insuget än men det kommer... Ska det passa Weber 40 eller 45? Quote
Guest real7 Posted February 18, 2004 Posted February 18, 2004 DCOE 40 & DCOE 45 (&38 & 50 med för den delen) har samma infästning! B Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.