Antas Posted December 29, 2005 Posted December 29, 2005 Kommer inte ihåg om jag har ställt frågan tidigare men jag tar risken att ställa den en gång till. Ska börja med bärarmar och behöver "polybushes". Var köper man dessa i Sverige? Vilka dimensioner är lämpliga på rör (stumpen som bussningen sitter i)och bult? Måste rörstumpen som bussningen sitter i vara sömlöst? Vilken längd är lämplig på röret med bussningen? Ska man använda "bokmåtten"? Vi bygger efter McSorley 7+442 men med IRS-bakvagn. Tacksam för all hjälp Antas Quote
Michael Th Posted December 29, 2005 Posted December 29, 2005 (edited) hejsan jag fick mina pollyuretan bussningar med schassiet..dom tillverkades på Gotland på Hemse Gummifabrik. dom göts i en form, dom tillverkat där..jag vet inte om dom gör fler då han som påbörjade mitt schassie hade en bekant där ``volvo viktor´´ här på forumet..... Bennets bildelar i lerum har pu bussningar.. axeln i mina bussningar blir komp axel urborrad och fäst med m10 bult. läste mig till i en amerikansk chassie bok att om man använder pu bussningar bör man montera smörjnipplar/fettnipplar då busningarna bör smörjas regelbundet..till skillnat mot vanliga gummibusningar som flexar i materialet.. mvh :racesmile: Edited December 29, 2005 by Michael Th Quote
Antas Posted December 30, 2005 Author Posted December 30, 2005 hejsan jag fick mina pollyuretan bussningar med schassiet..dom tillverkades på Gotland på Hemse Gummifabrik. dom göts i en form, dom tillverkat där..jag vet inte om dom gör fler då han som påbörjade mitt schassie hade en bekant där ``volvo viktor´´ här på forumet.....Bennets bildelar i lerum har pu bussningar.. axeln i mina bussningar blir komp axel urborrad och fäst med m10 bult. läste mig till i en amerikansk chassie bok att om man använder pu bussningar bör man montera smörjnipplar/fettnipplar då busningarna bör smörjas regelbundet..till skillnat mot vanliga gummibusningar som flexar i materialet.. mvh :racesmile: <{POST_SNAPBACK}> Tack för ditt informativa svar. Har faktiskt funderat en del på slitaget på pu-bussningar och om dom bör smörjas på något vis.Har du (eller någon annan) någon uppfattning om bilen blir "sladdrigare" med gummibussningar? Såvitt jag förstår kan det ha betydelse om man ska tävla men har det någon betydelse på en "glassätarbil"? Om jag väljer gummibussningar, från vilken bil och modell är lämpligast? Quote
AlfaRonny Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Dessa bussningar gjuts i Eskilstuna och kostar ca 60kr/par om jag inte minns fel. Säljs av en hotrod-butik (kan leta fram numret om någon vill). Har tyvär ingen siffra på hårdhet men dom är ganska hårda. Som jämförelse så är mina gamla på 80 shore(stavning?) är mycket mjukare. Och lite onödig info: Materialet är tydligen samma som Scania använder till att fästa sina lastbilshytter vid ramen Utvändigt är dom 29mm (35X3 sömlöst passar perfekt) Invändigt är dom 19mm Quote
Marcus a Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Pollyeuretan går ju att köpa på meter vara som man kan svarva till själv. Quote
pixbo Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Hej!PU går att svarva,men det är lite kinkigt att få det bra. Jag har hylsor på bärarmarna i 25x2,rör 14x2 inuti bussningen samt PU-bussningar i 90 shore.Använder M10 12.9 skruv. Kolla vad du kan hitta,och gör bärarmarna därefter. Jag har pinto-motor, så min är tyngre än det motoralternativet som används i Ron´s bok. Har hydraulrör 25x3 på de nedre istället.Tänk på att de nedre armarna får ta mer stryk än de övre. Mina övre är hydraulrör 25x2. Detta var min SFRO-man nöjd med. mvh pixbo ;) Quote
pacman Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Om du söker på forumet så tror jag att du hittar ett par trådar till i detta ämne. Jag bygger om mina uprights och undre länkarmar bak nu, och till de har jag köpt amazon-bussningar hos mekonomen. De kostade 32:- paret. :) Jag har för mig att de är till reaktionsstagen bak på volvon..... Bussningarna har följande mått: L = 34mm, Dy = 38 mm, Di = 18 mm. Quote
Michael Th Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 jag kom ihåg en tråd om Amason bussningar... jag var i valet innan men läste detta som ``krister skrev Hej Har provat med Amazon bussningar, men det blir aldeles för svajigt i sidled. Vi gjorde nya i polyuretan. har för mig ha läst att belo använder Amazon bussningar?! jag köpte på mig dom som används i boken original till Triumph 20 kr styck. ett stål rör med på vulkat gummi köpte dom från Bennets bildelar i lerum.. fast sedan fick jag tag i scassiet med bärarmar Och pu busningar... så nu kommer jag att använda gummi busningarna till min 4 ledade bakvagn på min triumph istället... en kille jag prata med som kör mycket på bana (Stefan Mumm) sa ju fler leder man har i en upphängning desto viktigare att dom inte är för mjuka för då får man mycket varierande vinklar= svår kontrollerad väghållning... han rekomenderade starkt länkstångs huvuden eller stel axel/ de dion.. 4 ledad bakvagn är svår att få bra om man inte kan det.. risken är mycket stor att man får sämre väghållning med den än om man använder en stel axel... obs detta är inget jag vet, det var han som kör bana som tyckte det.. min 7 a kommer att få stel axel... min triumph kan jag inte använda stel axel eller de dion på så som ramen är konstruerad...... därför och endast därför kommer jag att bygga en 4 ledad bakvagn för att slippa pendel axeln som den har nu... men helt klart om man vill svänga med bilen .. så lite flex som möljigt, då hjul som svänger fram och tilbaka är inget som är kul..har man sedan breda däck... nä. skall man köra rakt fram bara då funkar vad som helst... :D mvh :racesmile: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.