Norton Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 Hej! Tänkte gå och köpa in ett dala chassie "Spara en massa tid" för att sedan försöka mig på konsten att montera på volvo 960 multilink bakaxel vad tror ni om det? någon som har försökt? Kanske blir lite för stelt i rumpan med den varianten :) Nu har jag spenderat två år åt att grunna och fundera samt längta efter att få ett hus med "Gigantiskt garage" så jag kan börja bygga min drömbil. Nu ser det dock ut att bli ett hus köp här i början av 2006 "samt finnansiering av bygget då på samma gång" Samlat lite delar har man gjort på vägen nu i.a.f Maskin/er: audi 2.3E samt audi 2.2T 20v "en för besiktning samt en för bus" Växellåda: Volvo M90 från Diesel med elektronisk OD. "ska byggas om" Bakaxel från volvo 940 utväxling "vet ej" funderar dock på ML axeln enligt ovan då jag fått bra pris på en via en kompis på den lokala skroten. Motorn har jag enbart valt för att den har det shysstaste soundet i världen näst efter en F1 enligt mig :) Quote
Borken Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 Hej Nu blev jag nyfiken, jag trodde multilinksystemen var mest riktade åt komforthållet. Är ett dylikt system bättre än vanliga A-armar? Borde bli tyngre och otympligare iallafall. H Borken Quote
Jonte Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 Anders är ju rätt man att svara på det. Jag tror inte han är helt främmande för ideen iaf. laangen@dala7.se Quote
AlfaRonny Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 Borde väl gå utmärkt om man byter till mjukare fjädrar/coilover. Quote
Tommy Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 Jag tittade på ett multilinksystemen från volvo i går. Det låg löst på garagegolvet... Såg inte dumt ut!, men kanske tungt :) Men man kanske inte jagar vikt med en Dala7:a ? ,,, det gjorde i alla fall inte jag! Quote
Jarl Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 Jag tittade på ett multilinksystemen från volvo i går.Det låg löst på garagegolvet... Såg inte dumt ut!, men kanske tungt :) Men man kanske inte jagar vikt med en Dala7:a ? ,,, det gjorde i alla fall inte jag! <{POST_SNAPBACK}> Samma här. Volvos multilink ser ju riktigt bra ut, men väger naturligvis en del. Idén är ju samma som Sierrans bakvagn som vi har på våra sätila-sjuor. Vikt på Sierrans och Volvons borde vara ungefär detsamma. Men - naturligtvis behövs mjukare fjädrar. Jarl Quote
DIRAVI Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Konstruktionsmässigt är det en hel del som skiljer en ML bakvagn från sierans snett bakåtriktade bärarmar. Multilinkbakvagnarna brukar vara riktigt trevliga, med mycket bra kontroll på hjulen, men tyvärr så väger de en hel del. Och jag tror att till en sjua så lämpar det sig bättre med dubbla A-armar eller en lätt DeDion. Quote
ezroller Posted February 21, 2006 Posted February 21, 2006 (edited) Jag har gått i samma tankar.. men skulle nog göra så att jag skrotade subframe:n och bara behöll diffhis, drivaxalar, nav/uprights, länkarmar. Subframen väger sannolikt en del. Borde ju vara enkelt att bygga motsvarande fästpunkter i ramen. Och coilovers borde gå att fästa i stötdämparfästet i nedre länkarmen. :) Sitter ju lågt den där fästpunkten oxå.. så man borde då kanske få göra en ngt annorlunda övre fästpunkt. En inte helt oviktig sak dock; finns det diffbromsar till dessa? :P Edited February 21, 2006 by ezroller Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.