Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Tänkte gå och köpa in ett dala chassie "Spara en massa tid" för att sedan

försöka mig på konsten att montera på volvo 960 multilink bakaxel

vad tror ni om det? någon som har försökt?

Kanske blir lite för stelt i rumpan med den varianten :)

Nu har jag spenderat två år åt att grunna och fundera samt längta efter

att få ett hus med "Gigantiskt garage" så jag kan börja bygga min drömbil.

Nu ser det dock ut att bli ett hus köp här i början av 2006 "samt finnansiering av bygget då på samma gång"

Samlat lite delar har man gjort på vägen nu i.a.f

Maskin/er: audi 2.3E samt audi 2.2T 20v "en för besiktning samt en för bus"

Växellåda: Volvo M90 från Diesel med elektronisk OD. "ska byggas om"

Bakaxel från volvo 940 utväxling "vet ej" funderar dock på ML axeln enligt ovan

då jag fått bra pris på en via en kompis på den lokala skroten.

Motorn har jag enbart valt för att den har det shysstaste soundet i världen

näst efter en F1 enligt mig :)

Posted

Hej

Nu blev jag nyfiken, jag trodde multilinksystemen var mest riktade åt komforthållet.

Är ett dylikt system bättre än vanliga A-armar? Borde bli tyngre och otympligare iallafall.

H Borken

Posted

Anders är ju rätt man att svara på det. Jag tror inte han är helt främmande för ideen iaf.

laangen@dala7.se

Posted

Jag tittade på ett multilinksystemen från volvo i går.

Det låg löst på garagegolvet... Såg inte dumt ut!, men kanske tungt :)

Men man kanske inte jagar vikt med en Dala7:a ? ,,, det gjorde i alla fall inte jag!

Posted
Jag tittade på ett multilinksystemen från volvo i går.

Det låg löst på garagegolvet... Såg inte dumt ut!, men kanske tungt  :)

Men man kanske inte jagar vikt med en Dala7:a ? ,,, det gjorde i alla fall inte jag!

Samma här. Volvos multilink ser ju riktigt bra ut, men väger naturligvis en del. Idén är ju samma som Sierrans bakvagn som vi har på våra sätila-sjuor. Vikt på Sierrans och Volvons borde vara ungefär detsamma. Men - naturligtvis behövs mjukare fjädrar.

Jarl

Posted

Konstruktionsmässigt är det en hel del som skiljer en ML bakvagn från sierans snett bakåtriktade bärarmar.

Multilinkbakvagnarna brukar vara riktigt trevliga, med mycket bra kontroll på hjulen, men tyvärr så väger de en hel del.

Och jag tror att till en sjua så lämpar det sig bättre med dubbla A-armar eller en lätt DeDion.

  • 1 month later...
Posted (edited)

Jag har gått i samma tankar.. men skulle nog göra så att jag skrotade subframe:n och bara behöll diffhis, drivaxalar, nav/uprights, länkarmar. Subframen väger sannolikt en del.

Borde ju vara enkelt att bygga motsvarande fästpunkter i ramen.

Och coilovers borde gå att fästa i stötdämparfästet i nedre länkarmen. :)

Sitter ju lågt den där fästpunkten oxå.. så man borde då kanske få göra en ngt annorlunda övre fästpunkt.

En inte helt oviktig sak dock; finns det diffbromsar till dessa? :P

Edited by ezroller

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...