pixbo Posted November 27, 2005 Posted November 27, 2005 Hej!Jag tänkte bygga om min bil i vinter,och sätta dit vindruta istället för Brooklands.Jag undrar vad ni andra har för tjocklek på era glasrutor? Vilken kvalitet? mvh pixbo Quote
Acke Posted November 27, 2005 Posted November 27, 2005 glas ?? polykarbonatplast, ex: Makrolon eller Lexan är både lättare och väger mindre.. :) skall finnas en firma ett par hundra meter innan volvo som säljer.. ( avfarten till vänster efter Vikans Kross... :) de borde vara nära för dig.. ;) Quote
pixbo Posted November 28, 2005 Author Posted November 28, 2005 Hej!Jag har Lexan på jobbet,men det är inte samma styrsel i det som bilglas. mvh pixbo Quote
Borken Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Måste det inte vara laminatglas? :blink: H Borken Quote
svante Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Måste vara Makrolon för det är det enda som splittras på kontrollerat sätt. Annars är det bilruteglas om det ska vara glas. Makrolonen är godkänd till racing. Quote
Eddy Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Vi har svagt tonad makrolonruta på vår MK. Ett lättarbetat meterial, lite dyrt kanske. Eddy Måste vara Makrolon för det är det enda som splittras på kontrollerat sätt. Annars är det bilruteglas om det ska vara glas. Makrolonen är godkänd till racing. <{POST_SNAPBACK}> Quote
DIRAVI Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Jag kör med Macrolon (polykarbonat) och den var inte så dyr, några hundra pengar. Nackdelen med polykarbonat är annars att den inte är så reptålig, så skall du ha vindrutertorkare så är glas att föredra. Quote
svante Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 (edited) Jag kör med Macrolon (polykarbonat) och den var inte så dyr, några hundra pengar.Nackdelen med polykarbonat är annars att den inte är så reptålig, så skall du ha vindrutertorkare så är glas att föredra. <{POST_SNAPBACK}> Makrolon och polycarbonat är inte riktigt samma även om de är närbesläktade... Polycarbonat är mer familjen och makrolon är en specifik polycarbonat som är splitterkontrollerad och därför dyrare. På bilprovningen är de väldigt restriktiva till "plastrutorna" då dessa inte är stämplade med specifikation, jag fick tipset att ta av min ruta så hade han inte sett den... Men om man kan ordna fram spec ifrån leverantör/tillverkare så kan de i bästa fall godkänna rutan om den är konstruerad på ett säkert sätt. Vi hade nog glömt en av de första frågorna ang. tjockleken på rutan, mitt svar är där ca 5mm nån mm upp eller ner gör inte så mycket. Ska du köra utan ram till rutan så ta till i överkant 5-6mm Edited November 29, 2005 by svante Quote
Matz Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 På bilprovningen är de väldigt restriktiva till "plastrutorna" då dessa inte är stämplade med specifikation, jag fick tipset att ta av min ruta så hade han inte sett den... Men om man kan ordna fram spec ifrån leverantör/tillverkare så kan de i bästa fall godkänna rutan om den är konstruerad på ett säkert sätt. <{POST_SNAPBACK}> Lånar tråden lite! Är det någon som har rullat igenom en kontroll besiktningen med bara en Vindavvisare? Quote
Eddy Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Svar ...Ja. Konstigt nog så reagerade de inte alls på att det satt en lätt tonad vindavvisare på bilen. Men annars som bekant hade de synpunkter på det mesta. :D Eddy Lånar tråden lite! Är det någon som har rullat igenom en kontroll besiktningen med bara en Vindavvisare? <{POST_SNAPBACK}> Quote
Matz Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 (edited) Svar ...Ja. Konstigt nog så reagerade de inte alls på att det satt en lätt tonad vindavvisare på bilen. Men annars som bekant hade de synpunkter på det mesta. :D Eddy <{POST_SNAPBACK}> Kanske är så att om man väl har fått bilen "typ godkänd" så kanske dom inte klagar på så mycket på bilens "designen" vid efterkommande kontrollbesiktningar, utan mest på bromsar, styrning osv.! Eller iallafall borde det vara så, det är ju två helt skillda saker.... Erfarenheter efterfrågas!! (Känns dumt att starta en ny tråd på denna fråga, hoppas att det är ok Pixbo??) Edited November 29, 2005 by Matz Quote
Michael Th Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 (edited) kan bara hälsa att när jag ville göra brooklands rutor till min Vw buggy fråga jag bilprovningen efter regler... dvs vilket glas osv.. då sa dom om glaset är max150 mm högt klassas det som vindavvisare och kan tillverkas i vad man vill för material dock ej vassa kanter... är glaset högre får man ENDAST använda laminerat glas..detta var något som besiktnings mannen läste sig till jag fick vänta 1 dag på svaret.. jag gjorde dom i ``lexan eller om det var makrolon´´ 6 mm tjocka som jag fräste en radie på med handöverfräsen.. men om man nu mot bättre vetande tillverkar en vindruta i ``Plast´´så kan man glömma att montera den :blink: tills efter besiktningen.. men jag skulle använda laminerat glas.. för det ger inte vassa splitter..och det är inte dyrare än lexan eller makrolon osv.. om man nu inte har det på jobbet.. mv :racesmile: Edited November 29, 2005 by Michael Th Quote
svante Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Min klassas som vindavvisare och är i makrolon. Quote
Jonte Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Patrick Quinlan i skottland gör rutor till Indy Kolla i denna tråd http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=24121 Quote
DIRAVI Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 Makrolon och polycarbonat är inte riktigt samma även om de är närbesläktade...Polycarbonat är mer familjen och makrolon är en specifik polycarbonat som är splitterkontrollerad och därför dyrare. Macrolon är ett varumärke, precis som Lexan, men begge är polycarbonat, och begge är lämpliga att tillverka vindrutor av. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.