Ferm Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 Hur högt har ni monterat era motorer, ni som kör med Volvo B23 i bokchassie. Ta gärna något mått som är lätt att mäta, tex övre ramrör till högsta punkten på motorn. Jag tycker min sitter så jä.la högt, har inte mätt exakt vad jag har för höjd. Mvh mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 Hur högt har ni monterat era motorer, ni som kör med Volvo B23 i bokchassie. Ta gärna något mått som är lätt att mäta, tex övre ramrör till högsta punkten på motorn. Jag tycker min sitter så jä.la högt, har inte mätt exakt vad jag har för höjd.Mvh mange <{POST_SNAPBACK}> Jag har inga mått i huvudet... men..... Jag har bredare chassie än boken och det är trångt ändå. min B230 har jag tippat kull ganska bra på sidan samt även tippat den frammåt så jag har lutning på båda hållen så att säga. den är även nersänkt djupt i ramen och sumpen kapad 40mm i höjd. DÅ ! gick den ner under huven...... och du har ett smalare chassi.... då kan du inte lägga kull den lika mycket... trångt blir det.... men det går... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 DD7 är väl bokmått och många av dessa har Volvo snurror! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 Jag har 21 cm till toppen av oljepåfyllningslocket och 24 cm till övre delen av förgasarna från övre ramrören. Sedan ligger oljetrågets kant mot blocket ca: 20-25 mm över ramens lägsta punkt. motorn är rakt monterad! Motorn sitter så långt bak det bara går och jag har fått bredda ramen lite (se bild). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted November 14, 2005 Share Posted November 14, 2005 Min bil är av bokmått (DD7) och jag har lägre huv än de flästa, låg schuttel, och B23. B23'an blir lägre om man byter till en ventilkåppa utan torn (B21 enligt uppgift) och skippar orginalförgasaren. Skall nog mäta höjden under veckan då vi skall kolla hur MrLynx bil kommer se ut, och inte har så mycket referenser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted November 15, 2005 Share Posted November 15, 2005 mått ur minnet vilka jag inte ska garantera ramen på bokmått och motor XU9J4 lägsta punkt är tråget 85 mm under ram. högsta punkt är kamremsdrevet ca 190 mm över ramen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted November 16, 2005 Share Posted November 16, 2005 mått ur minnet vilka jag inte ska garanteraramen på bokmått och motor XU9J4 lägsta punkt är tråget 85 mm under ram. högsta punkt är kamremsdrevet ca 190 mm över ramen <{POST_SNAPBACK}> 85 mm under ramen! Vad skall du ha för avstånd mellan ramen och marken? Jag tänkte lägga mitt tråg ca 35 mm under ramen och då har jag ca 140 mm mellan ramen och marken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ferm Posted November 16, 2005 Author Share Posted November 16, 2005 Jag har ramen ca: 140 mm över marken, vilket är ungefär vad det blir när den står på en sj pall, orginal tråget på B23:an är ca: 80 mm över marken. Detta ska modifieras så det blir mer mark fri gång. Jag ska göra om oljepåfyllningen också, antingen med B21 ventilkåpa eller egen konstruktion. Mvh mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted November 16, 2005 Share Posted November 16, 2005 motorn står på träklossar som är 95 mm och ramen är nu på 170 mm över marken så det blir iofs 75 mm under ramen. huvudräkningen är inte vad den borde vara. :blink: jag skulle vilja höja motorn 20 mm men grenröret tar då i övre ramröret. Är det någon som vet om mi16 har samma grenrör som bx? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted November 16, 2005 Share Posted November 16, 2005 motorn står på träklossar som är 95 mm och ramen är nu på 170 mm över marken så det blir iofs 75 mm under ramen.huvudräkningen är inte vad den borde vara. :blink: jag skulle vilja höja motorn 20 mm men grenröret tar då i övre ramröret. Är det någon som vet om mi16 har samma grenrör som bx? <{POST_SNAPBACK}> Kan du inte modifiera ramen och/eller grenröret och kanske även tråget. Inte roligt att slå sönder motorn vid farthinder/sten etc. Även 75mm låter mycket tycker jag. Jag är orolig för mina 25mm. Funderar på att göra en hasplåt a´la rallybil. Viktigast är väl kanske ändå att vägegenskaperna blir bättre när man kan ha ramen lite närmare backen. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted November 16, 2005 Share Posted November 16, 2005 Grenröret går att modifiera, men det är inte så enkelt att rikta om åtta rör. Tråget är redan riktigt littet, sticker ner mindre än vad växellådan gör. Jag tycker inte att det nedstick MrLynx har är så stort, jag har min bil lite lägre, men tråget mycket lägre, man lär sig köra efter ett par trågsvetsningar ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted November 16, 2005 Share Posted November 16, 2005 man lär sig köra efter ett par trågsvetsningar ;) <{POST_SNAPBACK}> Det är inget jag vill testa med tanke på att mitt tråg är av aluminium... Better safe than sorry! :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olla Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Better safe than sorry! :blink: <{POST_SNAPBACK}> Fegis :burnout: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.